Fag
Trinn
- 10. trinn (21)
- 8. trinn (21)
- 9. trinn (21)
- Vg2 (6)
- Vg3 (6)
- Vg1 (5)
- 5. trinn (4)
- 6. trinn (4)
- 7. trinn (4)
- 1. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (2)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Henrik Ibsen (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Hege Siri (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Amalie Skram (7)
- Arnulf Øverland (7)
- Demian Vitanza (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Roald Dahl (7)
Nøkkelord
28 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
MegLes diktet Meg av forfatter Hege Siri.Les diktet Meg av forfatter Hege Siri.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Vi slo ring ...Les diktet Vi slo ring ... av forfatter Hege Siri.Les diktet Vi slo ring ... av forfatter Hege Siri.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En hustavleHer kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Skriv en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
FriskrivingFinn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Du må ikke soveHer kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Litterære virkemidlerNår du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
SpråketStart Før du leser Hvordan tror du synet på joik og samisk kultur har forandret seg de siste tiårene? Finn ut hva «fornorskningspolitikk» er.Start Før du leser Hvordan tror du synet på joik og samisk kultur har forandret seg de siste tiårene? Finn ut hva «fornorskningspolitikk» er.
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Bygg opp en fortellingTenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Lihkku beivviin!
Tverrfaglig 8-10
Artikkel
SpråketLes «Språket» fra et øyeblikk noen tusen år av Hege Siri.Les «Språket» fra et øyeblikk noen tusen år av Hege Siri.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
The Twits
Stages 8–10
Læringsløp
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Working with literature
Scope 1–2
Litterær tekst
Short Story: “The Way up to Heaven”“The Way up to Heaven” was first published in The New Yorker in 1954. Below you will find a video of actor Tania Rodrigues reading the story. Listen to or read the text, and work with the accompanying tasks.
-
The Three Little Pigs
Stages 8–10
Læringsløp
Three Little PigsThis poem takes a new look at an old fairy tale.
-
Lamb to the Slaughter
Stages 8–10
Læringsløp
-
Til læreren
Fabel 8–10
Artikkel
Norskundervisning etter fagfornyelsenDen nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.
-
Fabel og norskfaget
Fabel 8–10 Bokstøtte
Artikkel
Norskundervisning etter fagfornyelsenDen nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.
-
The Witches
Quest 5–7
Læringsløp
How to Recognise a WitchThe Witches is a book written by the author Roald Dahl. The book is about a boy who lives with his Norwegian grandmother. The boy’s grandmother tells him the story about the witches and how they disguise themselves as lovely ladies, when they secretly want to get rid of all the children in the world. Luckily the boy and his grandmother know how to recognise these evil creatures, but can they get rid of them for good?The Witches is a book written by the author Roald Dahl. The book is about a boy who lives with his Norwegian grandmother. The boy’s grandmother tells him the story about the witches and how they disguise themselves as lovely ladies, when they secretly want to get rid of all the children in the world. Luckily the boy and his grandmother know how to recognise these evil creatures, but can they get rid of them for good?