Fag
Trinn
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Hege Siri (6)
- Ingvild Vik, journalist (6)
- Lars Saabye Christensen (6)
- Linn Skåber (6)
- Roald Dahl (6)
- Teresa Grøtan (6)
- Ellen Birgitte Johnsrud (5)
- Halldis Moren Vesaas (5)
- Mattias Göransson (5)
- Vera Micaelsen (5)
- Amalie Skram (4)
- André Bjerke (4)
Nøkkelord
57 treff
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Før øya synker – KiribatiHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn
-
Spider-swallowing
Stages 8–10
Læringsløp
VocabularyS8_K02_L03_Vocabulary
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
Spider-swallowing
Stages 8–10
Læringsløp
Word PowerS8_K02_L03_WP
-
Spider-swallowing
Stages 8–10
Læringsløp
UnderstandingCloubi, S8_K02_L03_Understanding
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Før øya synker – CaliforniaHVOR: California. USA
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
BåtenDiskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
-
Ex Poser
Stages 8–10
Læringsløp
Creative CornerRole-play the story. You will need three characters: Sandra, the narrator and Boffin.
-
The World’s Oldest First Grader
Stages 8–10
Læringsløp
Creative CornerFind the UN Convention on the Rights of the Child in child friendly language . Divide the rights between your classmates and make posters for them.
-
Hogwarts
Stages 8–10
Læringsløp
Vocabulary for greeting peopleHow do we greet people when we meet them? Look at the picture, and do the task.
-
Other verb tasks
Stages 8–10
Artikkel
Subject and verbMarker teksten-oppgave som trener identifisering av subjekt og verbal.
-
Tekster om natur
Fabel 8–10
Artikkel
Før øya synker – CaliforniaHazel, Miko og Isaac saksøker den amerikanske staten for med vilje å overse farene ved klimaendringene. På en reise til California slipper ungdommene så vidt unna den største skogbrannen i Californias historie.
-
Tekster om natur
Fabel 8–10
Artikkel
Før øya synker – KiribatiLes Før øya synker av Teresa Grøtan. HVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn
-
Following Boo
Stages 8–10
Læringsløp
SpellingOppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.
-
Following Boo
Stages 8–10
Læringsløp
CrosswordOppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Karens julHvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.
-
Kapittelveiledning med fasit 8–10
Stages 8–10
Artikkel
Gode grep som forbereder til muntlig og skriftlig eksamenÅ komme opp til eksamen i engelsk i 10. klasse er spennende – både for elever og lærere. Har vi gode nok tekster å sette på leselista til muntlig eksamen? Dekker de læreplanmålene, representerer de dybde og bredde, er de tilpasset elevenes ferdighetsnivåer? Har elevene god nok trening i å skrive ulike typer tekster før skriftlig eksamen? Har de jobbet systematisk med struktur, avsnitt, innledning og avslutning? Det er mange måter å hjelpe eleven på.
-
Arbeid med faget
Stages 8–10 Bokstøtte
Artikkel
Hvordan utvikle god skrivekompetanse i engelsk?Mens det å skrive tekst på engelsk er motiverende og morsomt for noen elever, er det andre som sliter med å komme i gang, med å skrive relevant og med å skrive langt nok. Five-paragraph essay – hamburger
-
Julestemning
Tverrfaglig 8–10
Artikkel
Karens julHvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.
-
Reasons to Learn English
Stages 8–10
Læringsløp
Reasons to Learn EnglishLook at the list. Do you agree that these reasons are good reasons? Are they the same reasons you discussed during the Starting Point task?