Hopp til hovedinnhold

Søk

8 treff

  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Det åpne samfunn

    Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg at det norske samfunnet skulle svare terroristen med mer åpenhet og mer demokrati. Er Norge et åpent samfunn? Og hva innebærer det for et samfunn å være åpent?

  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktor og det store gullrøveriet

    Nummer 4 i serien Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje.

    Nummer 3 i serie Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bok
  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktors prompepulver

    Nummer 1 i serie Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Kan du bidra til et bedre demokrati?

    Demokrati er et gammelt ord. Vi vet for eksempel at det ble brukt av Perikles, som var en av de viktigste politiske og militære lederne i bystaten Athen på 400-tallet før vår tidsregning. Direkte oversatt fra morsmålet til Perikles betyr demokrati «folkestyre».

  • Til lærer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Konspirasjonsteori og kritisk tenkning

    Et velfungerende demokrati er avhengig av en engasjert, opplyst og kritisk befolkning. Hvordan skal vi unngå å falle for konspirasjonsteoretisk tull og hysterisk hatprat mens vi gjør det?

  • Kaikaikai

    Innhold under utvikling

    Artikkel

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.