Fag
Trinn
- Vg2 (30)
- Vg3 (30)
- Vg1 (22)
- 1. trinn (2)
- 10. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 4. trinn (2)
- 5. trinn (2)
- 6. trinn (2)
- 7. trinn (2)
- 8. trinn (2)
- 9. trinn (2)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
Nøkkelord
31 treff
-
Hele verk
Tekstbanken
Artikkel
Sagaen om Gunnlaug Ormstunge – Innlest tekstHer finner du innleste tekster fra Sagaen om Gunnlaug Ormstunge.
-
Fra de islandske sagaene og den norrøne litteraturen
Tekstbanken
Litterær tekst
Soga om Tristram og IsondHer kan du lese Soga om Tristram og Isond .Her kan du lese Soga om Tristram og Isond .
-
Fra de islandske sagaene og den norrøne litteraturen
Tekstbanken
Litterær tekst
LandnåmabokHer kan du lese sakprosateksten Island blir oppdaget fra Landnåmabok.Her kan du lese sakprosateksten Island blir oppdaget fra Landnåmabok.
-
Fra de islandske sagaene og den norrøne litteraturen
Tekstbanken
Litterær tekst
KongsspegelenHer kan du lese et utdrag av Kongsspegelen .Her kan du lese et utdrag av Kongsspegelen .
-
Fra de islandske sagaene og den norrøne litteraturen
Tekstbanken
Litterær tekst
AtlakviðaHer kan du lese Atlakviða .Her kan du lese Atlakviða .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Olav og KariLes folkevisen Olav og Kari .Les folkevisen Olav og Kari .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Han Mass og han LasseHer kan du lese folkevisa Han Mass og han Lasse .Her kan du lese folkevisa Han Mass og han Lasse .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Margjit HjukseHer kan du lese folkevisen Margjit Hjukse .Her kan du lese folkevisen Margjit Hjukse .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
JostedalsrypaHer kan du lese om Jostedalsrypa .Her kan du lese om Jostedalsrypa .
-
Eldre tekster
Tekstbanken
Litterær tekst
Sagnet om Tesevs og LabyrintenHer kan du lese Sagnet om Tesevs og Labyrinten .Her kan du lese Sagnet om Tesevs og Labyrinten .
-
Eldre tekster
Tekstbanken
Litterær tekst
Fortellingen om GilgamesjHer kan du lese Fortellingen om Gilgamesj .Her kan du lese Fortellingen om Gilgamesj .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Laurekadsj og tsjudeneHer kan du lese fortellingen Laurekadsj og tsjudene.Her kan du lese fortellingen Laurekadsj og tsjudene.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Segna om FanitullenHer kan du lese Segna om Fanitullen.Her kan du lese Segna om Fanitullen.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
StevHer kan du lese eksempler på gamlestev og nyestev.Her kan du lese eksempler på gamlestev og nyestev.
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Villemann og MagnillLes folkevisen Villemann og Magnill .Les folkevisen Villemann og Magnill .
-
Folkeviser, fabler og eventyr
Tekstbanken
Litterær tekst
Ormen LangeLes folkevisen Ormen lange .Les folkevisen Ormen lange .
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Det åpne samfunnEtter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg at det norske samfunnet skulle svare terroristen med mer åpenhet og mer demokrati. Er Norge et åpent samfunn? Og hva innebærer det for et samfunn å være åpent?
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: «Deepfakes»«Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Sosiale medierI forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Kan du bidra til et bedre demokrati?Demokrati er et gammelt ord. Vi vet for eksempel at det ble brukt av Perikles, som var en av de viktigste politiske og militære lederne i bystaten Athen på 400-tallet før vår tidsregning. Direkte oversatt fra morsmålet til Perikles betyr demokrati «folkestyre».