Fag
Trinn
- 5. trinn (75)
- 6. trinn (75)
- 7. trinn (75)
- 1. trinn (1)
- 10. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
- Vg1 (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (162)
- folkehelse og livsmestring (142)
- utforsk (131)
- bærekraftig utvikling (116)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- engelskspråklige land (99)
- elevark (97)
- printable (97)
- English speaking countries (92)
- Folkehelse og livsmeistring (89)
- språklæring (84)
- reflektere (75)
- rød tekst (74)
- Leseforståelse (73)
75 treff
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt i NorgeElevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land.
-
Religionenes kilder
Ganas 1–2
Artikkel
Religionenes kilderOppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Vil du sende bilde?Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
=Oslo åpner for flere stemmerElevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Alltid pålogget?Elevene reflekterer over hvordan bruk av sosiale medier kan påvirke oss både positivt og negativt. De snakker sammen om det de leser, og tar stilling til ulike påstander om sosiale medier. Elevene reflekterer over hvordan bruk av sosiale medier kan påvirke oss både positivt og negativt. De snakker sammen om det de leser, og tar stilling til ulike påstander om sosiale medier.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
En god latter forlenger livetElevene leser om komiker Jonis Josef og hvordan han bruker humor for å gjøre oss oppmerksom på . Elevene samarbeider i grupper om å utforske hvilke fordommer mennesker kan ha, samt snakker om disse fordommene og hvorfor de oppstår i felles klasse. Elevene leser om komiker Jonis Josef og hvordan han bruker humor for å gjøre oss oppmerksom på . Elevene samarbeider i grupper om å utforske hvilke fordommer mennesker kan ha, samt snakker om disse fordommene og hvorfor de oppstår i felles klasse.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Dramatiser grensene!Elevene arbeider sammen i små grupper og dramatiserer konkrete situasjoner der grenser blir brutt. Elevene reflekterer rundt hvordan det føles å være den som blir presset til å bryte egne grenser, og hvordan det føles å være den som presser andre til å tråkke over egne grenser. Elevene arbeider sammen i små grupper og dramatiserer konkrete situasjoner der grenser blir brutt. Elevene reflekterer rundt hvordan det føles å være den som blir presset til å bryte egne grenser, og hvordan det føles å være den som presser andre til å tråkke over egne grenser.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Sexologen svarer!Å lære seg å sette grenser for seg selv, og å forstå og respektere andres grenser er viktig! Hør sexolog Tuva Fellmans tips til hva barn og unge kan gjøre for å lære mer om egne og andres grenser. Kanskje du får svar på noe du lurer på?
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Tolk diagrammer!Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020. Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Å motarbeide rasisme!Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme. Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler.
-
Jordbrukslandskapet
Arena 5–7
Læringsløp
JordbrukslandskapetGjennom arbeid med tekster og oppgaver om jordbrukslandskap, diskuterer elevene om det produseres nok mat til alle og får vite at klimaendringer påvirker oss alle, men at de vil ramme ulikt. Gjennom arbeid med tekster og oppgaver om jordbrukslandskap, diskuterer elevene om det produseres nok mat til alle og får vite at klimaendringer påvirker oss alle, men at de vil ramme ulikt.
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .
-
Utforsk digitale medier
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk digitale medierOppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Pålogget!" i Fabel 7.Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Pålogget!" i Fabel 7.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i Fabel 7 .
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Personlig økonomiElevene blir kjent med begrepet personlig økonomi, og snakker sammen om hva de selv bruker penger på i løpet av en uke. Elevene blir kjent med begrepet personlig økonomi, og snakker sammen om hva de selv bruker penger på i løpet av en uke.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Oss og demElevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar. Elevene blir bevisst egne fordommer og tanker om grupper av mennesker gjennom å gjøre et tankeeksperiment alene og sammen i læringspar.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Seksuelle overgrepElevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det. Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.