Hopp til hovedinnhold

Søk

187 treff

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Intro – The Three Rs

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Earth, We’re in it Together

    Sang knyttet til bærekraftig utvikling.

    Thumbnail.
  • Kids Can Save the Planet

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Find out

    Utforskende oppgave hvor elevene skal fortelle om barn som har gjort en forskjell.

  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Songs

    Quest 5–7

    Artikkel

    The 3 Rs Song

    En sang om de tre r-ene reduce , reuse og recycle .

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk språk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Les skjønnlitteratur 5A

    Targets

    Læringsløp

    Mirakel

    Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. 

  • Quest 5–7 Films

    Quest 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    The Three Rs

    Se videoen og løs oppgavene sammen i klassen. Målet er at elevene skal lære om hva de kan gjøre for å være miljøbevisst. 

    Thumbnail.
  • Highway for Bees

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Highway for Bees

    Læringsløp om bier.Læringsløp om bier.

    Thumbnail.
  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Benedikte fra Danmark!

    Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . 

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    En dagbokroman: September

    Les utdraget fra  En pingles dagbok av Jeff Kinney og arbeid med oppgaver til teksten. Dagbokromaner er skjønnlitterære romaner som forfattere har skrevet og tegnet. Det betyr at bøkene har historier som er oppdiktet. Noen dagbokromaner inneholder også fakta og er skrevet for å informere.  Nedenfor kan du lese et utdrag fra den skjønnlitterære dagbokromanen En pingles dagbok skrevet av Jeff Kinney. Her møter du Greg som skriver om noe av det han tenker på og opplever på skolen og i fritiden. Forfatteren Jeff Kinney bruker gjerne overdrivelser og humor, enkle illustrasjoner og hendelser man kan kjenne seg igjen i. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Undersøk tropisk regnskog

    Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. 

  • Reduce, Reuse and Recycle

    Quest 5–7

    Læringsløp

    What’s in the Rubbish Bin?

    Tekst om hvor mye avfall vi kaster.

    Thumbnail.
  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?

    Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler.