Hopp til hovedinnhold

Søk

73 treff

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Mitt liv som tollerhund

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tollerhunden Cita. Teksten er skrevet fra Citas synsvinkel. Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tollerhunden Cita. Teksten er skrevet fra Citas synsvinkel. 

    Mitt lov som tollerhund_thumb.png
  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Les skjønnlitteratur 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Mirakel

    Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. 

  • Utforsk litterær samtale

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk språk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Knask eller knep?

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Møt forfatter Arne Svingen!

    Arne Svingen har skrevet over 100 bøker, og mange av bøkene hans er blitt oversatt til 25 språk. Vi møtte Arne på Akershus festning i Oslo til et intervju, og fikk blant annet høre om hvordan han skriver skumle grøssere for barn og ungdom og hvor han henter inspirasjon. Les intervjuet og arbeid med oppgavene. Kanskje du kan bli inspirert til å skrive selv? 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Frivillig i Speidaren

    Elevene leser et intervju med en jente som er aktiv i Speideren, og arbeider med oppgaver til teksten.Elevene leser et intervju med en jente som er aktiv i Speideren, og arbeider med oppgaver til teksten.

  • Litterær samtale

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hold en litterær samtale

    Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Sorry

    Elevene leser og lytter til sangen "Sorry" av Sondre Justad feat Musti, og arbeider med oppgaver til teksten. 

    Artistene Sondre Justad og Musti (Ugbad Mustafa Yusuf Noor) står inntil en murvegg. Sondre med bolleklipp og lyst hår er av nordisk opprinnelse. Står med åpen ytterskjorte med genser under. Musti med lange krøllete brune lokker og en stort sort lue. Hun er av somalisk opprinnelse
  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Pålogget

    Elevene leser teksten "Pålogget" av Marie Øvrum, og reflekterer rundt egen bruk av digitale medier. Elevene skriver også sin egen tekst om hvilken rolle mobiltelefonen spiller i deres liv. Elevene leser teksten "Pålogget" av Marie Øvrum, og reflekterer rundt egen bruk av digitale medier. Elevene skriver også sin egen tekst om hvilken rolle mobiltelefonen spiller i deres liv. 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Dødsing

    Elevene leser et utdrag fra faktaboka Den store gutteboka: for gutter i alle aldre skrevet av Alex Rosén og Marianne Blindheim Eriksen. Utdraget handler om dødsing. Elevene arbeider med ulike oppgaver til teksten med fokus på lesestrategier som ulike lesemåter, stopp og tenk og nøkkelord. Elevene leser et utdrag fra faktaboka Den store gutteboka: for gutter i alle aldre skrevet av Alex Rosén og Marianne Blindheim Eriksen. Utdraget handler om dødsing. Elevene arbeider med ulike oppgaver til teksten med fokus på lesestrategier som ulike lesemåter, stopp og tenk og nøkkelord. 

    Dødsing_thumb.png
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Nordmenn elskar sommarfjellet – det gjer kyrne òg

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til en reklame for Tine. Elevene leser og arbeider med oppgaver til en reklame for Tine. 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Generasjon Z er en over-«woke» generasjon

    Elevene leser  og arbeider med oppgaver til et leserinnlegg fra Si;D i Aftenposten som omhandler generasjon Z og "woke"-tematikk.  

    Generasjon Z er en over-«woke» generasjon_thumb.png
  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Signe fra Sverige!

    Hva kan du om nabolandet vårt Sverige? Og har du noen gang hørt noen snakke svensk? I denne delen skal du bli bedre kjent med Signe, som bor i Jämtland i Sverige. Først skal du få se en film der Signe forteller om seg selv. I filmen har hun også med seg en av sine beste venninner, Meja. Se filmen, og lytt nøye til det Signe og Meja forteller. Hva forstår du av det de sier?

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Tall om toll

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til statistikk som er relevant for tolleryrket. 

    Tall om toll_thumb.png
  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Bak kokosmakroner!

    Elevene lærer å bake kokosmakroner gjennom å se en film og lese en oppskrift. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Den vesle jenta med svovelstikkene

    Elevene leser eventyret "Den vesle jenta med svovelstikkene" og arbeider med oppgaver til teksten. 

  • Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til julefortellingen "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen. Elevene skriver også sin egen julefortelling og lager en filmtrailer.