Hopp til hovedinnhold

Søk

718 treff

  • Tuva snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Filmer med oppgaver

    Arena 5–7

    Video

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Video

  • Utforskende aktiviteter

    Arena 5–7

    Artikkel

    Norge har brutt menneskerettighetene

    Selv om medlemslandene i FN jobber for at alle mennesker skal ha de samme rettighetene, blir de ikke alltid oppfylt. Les om hvordan Norge har brutt menneskerettighetene i teksten nedenfor. Gjør deretter oppgaven. 

    thumb
  • Samtalebilder

    Arena 5–7

    Artikkel

    Se sammenhenger

    Studer bildene og les tekstene nedenfor nøye. Er det noe felles for disse situasjonene som gjør at livet kan bli vanskelig? Snakk sammen i klassen. 

  • Årsplan

    Arena 5–7

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 5-7. De er basert på kapitlene i boka. Årsplan for Arena 7 kommer.   Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet  vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.     

  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skriv fortelling

    Skriv en kort fortelling om en av situasjonene nedenfor. Bruk skriverammen når du skriver fortellingen.

  • Konflikt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Konflikt

    I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.

  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva vet du nå?

    Bruk det du har lært om middelalderen til å skrive en dagbokside til en av de tre personene nedenfor: en av oppdagerne du har lest om en gutt som vokste opp som dreng på Bryggen i Bergen et barn som levde under pesten I dagbokteksten din skal du bruke minst tre ting du har lært ved å arbeide med dette temaet.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    fokusbobler forside thumb
  • Tete snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    "I have a dream"

    Temaet dere nå skal begynne å arbeide med, heter "I have a dream". Hva tenker dere på når dere hører denne tittelen? Utforsk hva tittelen betyr sammen i klassen ved å svare på spørsmålene nedenfor.  Hva betyr "I have a dream" på norsk? Har dere hørt denne setningen før?  Hva kan ulike mennesker drømme om? Hva forteller tittelen om hva temaet handler om? Hva håper dere at dere skal lære om i arbeid med temaet?

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva betyr egentlig demokrati?

    Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". 

    thumb
  • Temaquiz

    Arena 5–7

    Artikkel

    Vikingquiz

    Del av læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "Spor etter vikingtid" i Arena 5. 

    thumb
  • Arena 5–7

    Arena 5–7

    Produkt

  • Tekster

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva sier eksperten om å bryte loven?

    Hva kan være grunner til at mennesker begår lovbrudd? Og hvilke konsekvenser kan det få? Les teksten nedenfor og bli kjent med Nahom Daniel og hans historie.

  • Jordbrukslandskapet

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Jordbruk i Norge og Malawi

    Om vi bor i byen eller på landet, er vi uansett avhengige av jordbruket for å få mat.   og  påvirker hva som kan dyrkes.  Refleksjon Stopp og tenk Hva kan dyrkes der du bor?

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er penger?

    Elevene ser først en film med økonomiekspert Silje Sandmæl som forteller om hva penger er. Deretter jobber elevene med en tidslinje over pengenes historie, før de til slutt sammenlikner bruk av kort og fysiske penger som betalingsmiddel. Elevene ser først en film med økonomiekspert Silje Sandmæl som forteller om hva penger er. Deretter jobber elevene med en tidslinje over pengenes historie, før de til slutt sammenlikner bruk av kort og fysiske penger som betalingsmiddel. 

    Hva er penger_thumb.png
  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kjente oppdagere

    Oppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre  i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.

  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortellingene om Jonas

    Her kan du få lese alle historiene om Jonas, som reiser med onkelen sin Max i en tidsmaskin tilbake i tid. Sammen besøker de ulike steder til ulike tider i middelalderen.