Hopp til hovedinnhold

Søk

3 treff

  • Sofie og Nadia

    Biblioteket

    Artikkel

    Sofie og Nadia: En boks med penger

    Nummer 2 i serien om Sofia og Nadia av Line Baugstø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Sofie og Nadia

    Biblioteket

    Artikkel

    Sofie og Nadia: Døra i fjellet

    Nummer 1 i serien om Sofia og Nadia av Line Baugstø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.