Fag
- Engelsk (5134)
- Norsk (2899)
- Naturfag (2184)
- Matematikk (2055)
- Spansk (1626)
- Tysk (1477)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Samfunnsfag (1010)
- Tverrfaglig (860)
- Psykologi (497)
- Kjemi (392)
- KRLE (312)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (290)
- Samfunnskunnskap (248)
Trinn
- 2. trinn (4759)
- 1. trinn (4758)
- 3. trinn (4747)
- 4. trinn (4696)
- 10. trinn (4284)
- 8. trinn (4284)
- 9. trinn (4284)
- 5. trinn (3544)
- 6. trinn (3544)
- 7. trinn (3544)
- Vg2 (3076)
- Vg1 (2982)
- Vg3 (1404)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
Nøkkelord
6862 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
ByenHer kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Har du bestemt deg?Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Norges demring (utdrag)Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.
-
Film om fortellerteknikk
Grip teksten
Artikkel
Rødhette og Ulven: et eventyr om fortellerteknikkDenne filmen gir en grunnleggende innføring i fortellerteknikk.
-
Svake verb
Grip teksten
Læringsløp
Svake verbVi deler dei svake verba inn i fem ulike grupper. A-verb E-verb J-verb Kortverb Uregelrette svake verb
-
Artikler
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
SmartklokkeinvasjonenNye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Livet på glassLes diktet Livet på glass av forfatter Frida Ånnevik.Les diktet Livet på glass av forfatter Frida Ånnevik.
-
Introduksjon til litteraturhistorien
Grip teksten
Læringsløp
Bli en mer oppmerksom leserKjennskap til tidligere tiders tekster gjør deg til en bedre leser.
-
Språkbruk i sosiale medier og dataspill
Grip teksten
Læringsløp
Skriv en fagartikkelNå skal du selv utforske språkmøtene som finner sted i dataspill og sosiale medier.Nå skal du selv utforske språkmøtene som finner sted i dataspill og sosiale medier.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
EpisodeHer kan du lese diktet Episode av forfatteren Inger Hagerup.Her kan du lese diktet Episode av forfatteren Inger Hagerup.
-
Skrivehjelp: essay
Grip teksten
Læringsløp
Tenk etter:Hvilke assosiasjoner får du til ordet selvdisiplin? I hvilke situasjoner skulle du ønske du hadde mer selvdisiplin? Går det an å ha for mye selvdisiplin?
-
Språkmøte
Grip teksten
Læringsløp
Kva er eit språkmøte?Tenk deg at du går gjennom ei gate i ein by i Noreg. Kor mange språk vil du møte da?
-
Samisk identitet og kultur
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Tabu-kortKort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.
-
Innleste tekster
Grip teksten
Artikkel
Innleste tekster fra Grip teksten, Vg3Her finner du innleste tekster fra tekstsamlingen i Grip teksten Vg3. Tre tekster er ikke innlest: Utdraget fra Sult (tegneserie) av Martin Ernstsen, utdraget fra Nokon kjem til å komme av Jon Fosse og utdraget fra Dødevaskeren av Sara Omar.
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Analyse av reklamefilmHvordan bruker partiene reklamefilmer for å fremme bestemte synspunkter og virkelighetsbilder?
-
Natur og ånd i romantikken
Grip teksten
Læringsløp
Louise Glück: «Scilla»I dette diktet av den amerikanske samtidspoeten Louise Glück spiller naturen en viktig rolle.
-
Tekst i kontekst
Grip teksten
Innholdspakke
Tekst i kontekstAkkurat som en bok er bygget opp av tusenvis av tegn, er kulturen vår bygget opp av tusenvis av tekster. Å orientere seg i mylderet av tekster, sjangre og uttrykk, er en viktig del av norskfaget. Under dette kjerneelementet finner du blant annet: tekster og oppgaver for alle trinn forfatterportretter undervisningsfilmer ressurser om kultur- og litteraturhistorie for vg2 og vg3Akkurat som en bok er bygget opp av tusenvis av tegn, er kulturen vår bygget opp av tusenvis av tekster. Å orientere seg i mylderet av tekster, sjangre og uttrykk, er en viktig del av norskfaget. Under dette kjerneelementet finner du blant annet: tekster og oppgaver for alle trinn forfatterportretter undervisningsfilmer ressurser om kultur- og litteraturhistorie for vg2 og vg3