Fag
- Engelsk (3349)
- Norsk (2892)
- Spansk (1621)
- Matematikk (1501)
- Tysk (1466)
- Naturfag (1165)
- Samfunnsfag (1010)
- Tverrfaglig (845)
- Psykologi (497)
- Informasjonsteknologi (292)
- KRLE (280)
- Historie (272)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Kjemi (194)
Trinn
- 8. trinn (10957)
- 10. trinn (10952)
- 9. trinn (10952)
- 2. trinn (8384)
- 1. trinn (8383)
- 3. trinn (8373)
- 4. trinn (8321)
- Vg1 (8298)
- 5. trinn (7693)
- 6. trinn (7693)
- 7. trinn (7693)
- Vg2 (6503)
- Vg3 (4015)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (181)
- Livsmestring (167)
- folkehelse og livsmestring (147)
- utforsk (134)
- bærekraftig utvikling (117)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- Folkehelse og livsmeistring (98)
- engelskspråklige land (98)
- elevark (97)
- printable (97)
- English speaking countries (91)
- språklæring (83)
- episk tekst (78)
- reflektere (76)
14195 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
ByenHer kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Har du bestemt deg?Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
-
The Arriver’s Tale
Scope 1–2
Læringsløp
The Arriver’s Taleas told to Abdulrazak Gurnah
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
9 Das haben wir erfundenHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 9. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Norges demring (utdrag)Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.
-
Glosetygger
Momente 1
Artikkel
15 Es war einmalHer finner du glosene og glosetyggerne til kapittel 15. NB! Når du lærer tyske substantiv, er det lurt å lære artikkelen samtidig ( der , die eller das ). I Glosetyggeren må du huske at det norske substantivet derfor må stå i bestemt form, for eksempel: das Haus huset.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
LandssvikoppgjøretOkkupasjonstida kløyvde det norske samfunnet like inn til margen. Ved krigens slutt sto et stort flertall som følte at de representerte den norske nasjonen, mot et mindretall som av flertallet ble oppfattet som unasjonale.
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Nordmenn uerfarne på restaurantUtenlandsk arbeidskraft kan gi et ærlig og interessant blikk på nordmenns atferd og matvaner. Sosialantropolog Runar Døving hevder nordmenn fremdeles må yte før de kan nyte, og den franske sommelieren Edouard Souchal mener norske kunder er litt trauste. Kan vi se det samme som dem ved andre siden av atferden til nordmenn? Les hele saken hos Aftenbladet.no
-
Film om fortellerteknikk
Grip teksten
Artikkel
Rødhette og Ulven: et eventyr om fortellerteknikkDenne filmen gir en grunnleggende innføring i fortellerteknikk.
-
Artikler
Fokus Sosiologi og sosialantropologi
Artikkel
Overraskende koronaeffektEtter ti år med fallende fruktbarhetstall i Norge, ble det i første kvartal i år født flere barn enn tilsvarende periode i 2020. Økningen i fruktbarhet sier noe om tilliten nordmenn har til myndighetene. Hvordan viser nordmenns tillit til myndighetene seg på andre områder?
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Den andre verdenskrigen og folkemordDette bør du kunne fra kapittel 52, «Den andre verdenskrigen», og kapittel 54, «Folkemord og forbrytelser mot menneskeheten».
-
Svake verb
Grip teksten
Læringsløp
Svake verbVi deler dei svake verba inn i fem ulike grupper. A-verb E-verb J-verb Kortverb Uregelrette svake verb
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Fredsslutninger og internasjonale organisasjonerDette bør du kunne fra kapittel 56, «Fredsslutninger og internasjonale organisasjoner», og kapittel 57, «Den kalde krigen».
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.