Fag
Trinn
- Vg2 (15)
- Vg3 (15)
- 10. trinn (14)
- 8. trinn (14)
- 9. trinn (14)
- Vg1 (6)
- 5. trinn (4)
- 6. trinn (4)
- 7. trinn (4)
- 1. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (2)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Henrik Ibsen (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Hege Siri (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Amalie Skram (7)
- Arnulf Øverland (7)
- Demian Vitanza (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Roald Dahl (7)
Nøkkelord
30 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En hustavleHer kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Karens jul: naturalistisk novellekunst
Grip teksten
Læringsløp
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Du må ikke soveHer kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Noveller
Tekstbanken
Litterær tekst
Karens julHer kan du lese novellen Karens jul av forfatteren Amalie Skram.Her kan du lese novellen Karens jul av forfatteren Amalie Skram.
-
Romaner
Tekstbanken
Litterær tekst
Sjur Gabriel (utdrag)Her kan du lese et utdrag av Sjur Gabriel av forfatter Amalie Skram.Her kan du lese et utdrag av Sjur Gabriel av forfatter Amalie Skram.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
The Twits
Stages 8–10
Læringsløp
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Working with literature
Scope 1–2
Litterær tekst
Short Story: “The Way up to Heaven”“The Way up to Heaven” was first published in The New Yorker in 1954. Below you will find a video of actor Tania Rodrigues reading the story. Listen to or read the text, and work with the accompanying tasks.
-
The Three Little Pigs
Stages 8–10
Læringsløp
Three Little PigsThis poem takes a new look at an old fairy tale.
-
Lamb to the Slaughter
Stages 8–10
Læringsløp
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Karens julHvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.
-
Julestemning
Tverrfaglig 8–10
Artikkel
Karens julHvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: «Deepfakes»«Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Sosiale medierI forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.
-
The Witches
Quest 5–7
Læringsløp
How to Recognise a WitchThe Witches is a book written by the author Roald Dahl. The book is about a boy who lives with his Norwegian grandmother. The boy’s grandmother tells him the story about the witches and how they disguise themselves as lovely ladies, when they secretly want to get rid of all the children in the world. Luckily the boy and his grandmother know how to recognise these evil creatures, but can they get rid of them for good?The Witches is a book written by the author Roald Dahl. The book is about a boy who lives with his Norwegian grandmother. The boy’s grandmother tells him the story about the witches and how they disguise themselves as lovely ladies, when they secretly want to get rid of all the children in the world. Luckily the boy and his grandmother know how to recognise these evil creatures, but can they get rid of them for good?
-
The Three Little Pigs
Stages 8–10
Læringsløp
Three Little PigsThis poem takes a new look at an old fairy tale. This poem takes a new look at an old fairy tale.
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.