Hopp til hovedinnhold

Søk

12 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En hustavle

    Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. 

  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje.

    Nummer 3 i serie Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bok
  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktors prompepulver

    Nummer 1 i serie Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktor og det store gullrøveriet

    Nummer 4 i serien Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Velkommen til Matemagisk 5–7

    Matemagisk 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?

    Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.   

  • På nynorsk

    Biblioteket

    Artikkel

    Det runde problemet

    Robert klarer ikkje å smile. Alt er berre rot. Og då han snubler i ei rund greie som ligg på golvet, skjønner Robert at han har eit problem.

    Forhåndsvisning av bok
  • På nynorsk

    Biblioteket

    Artikkel

    Ei kjedeleg bok

    Eg vil ut av denne boka!

    Forhåndsvisning av bok