Hopp til hovedinnhold

Søk

1273 treff

  • Tete snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Liv og død

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Verdensbildet i hinduismen

    Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til verdensbildet i hinduismen.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til verdensbildet i hinduismen.

    Stor statue av guden Shiva som mediterer.
  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemiske reaksjoner er nyttige

    Uten  stopper livet opp. Kjemiske reaksjoner får kroppen din til å vokse, tenke og bevege seg. Næringsstoffer i maten vi spiser, blir brutt ned og omdannet til nye stoffer ved hjelp av kjemiske reaksjoner i kroppen. Det gjør at kroppen kan bruke de nye stoffene til å bygge kroppen, og det er dette som gjør at vi vokser og får nye celler hele livet. 

  • Konflikt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Konflikt

    I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.

  • Religionenes kilder

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Religionenes kilder

    Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Tuva snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Utforskende aktiviteter

    Arena 5–7

    Artikkel

    Norge har brutt menneskerettighetene

    Selv om medlemslandene i FN jobber for at alle mennesker skal ha de samme rettighetene, blir de ikke alltid oppfylt. Les om hvordan Norge har brutt menneskerettighetene i teksten nedenfor. Gjør deretter oppgaven. 

    thumb
  • Årsplan

    Arena 5–7

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 5-7. De er basert på kapitlene i boka. Årsplan for Arena 7 kommer.   Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet  vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.     

  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skriv fortelling

    Skriv en kort fortelling om en av situasjonene nedenfor. Bruk skriverammen når du skriver fortellingen.

  • Hva tror du på?

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Yahye er muslim

    Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".

    en ung gutt med caps og hettegenser
  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Video

  • Forklar ordene

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Forklar ordene

    Hvilke viktige ord har du lært fra temaet? Skriv en forklaring til hvert av ordene i skriveramma nedenfor.

  • Filmer med oppgaver

    Arena 5–7

    Video

  • Samtalebilder

    Arena 5–7

    Artikkel

    Se sammenhenger

    Studer bildene og les tekstene nedenfor nøye. Er det noe felles for disse situasjonene som gjør at livet kan bli vanskelig? Snakk sammen i klassen. 

  • Systemer som styrer og kontrollerer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Nervesystemet

    Nervesystemet er et system hos dyr som blant annet styrer og kontrollerer aktiviteten i organer ved hjelp av elektriske signaler.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva betyr egentlig demokrati?

    Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". Skriveoppgave i læringsløpet "Hva har vi lært?" under tema "En historie om demokratiet". 

    thumb
  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    "I have a dream"

    Temaet dere nå skal begynne å arbeide med, heter "I have a dream". Hva tenker dere på når dere hører denne tittelen? Utforsk hva tittelen betyr sammen i klassen ved å svare på spørsmålene nedenfor.  Hva betyr "I have a dream" på norsk? Har dere hørt denne setningen før?  Hva kan ulike mennesker drømme om? Hva forteller tittelen om hva temaet handler om? Hva håper dere at dere skal lære om i arbeid med temaet?

  • Innhold

    Store spørsmål 5-7

    Video

  • Elektrisk energi

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Elektrisk energi

    Læringsløp om elektrisk energi.Læringsløp om elektrisk energi.

  • Fordøyelsessystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Fordøyelsessystemet

    Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.

    Illustrasjon av en glad gutt som gleder seg til å spise burgeren foran ham.