Hopp til hovedinnhold

Søk

826 treff

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Fordyp deg i en type terapi

    Kanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Tvillingstudier – like som to dråper vann?

    Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Introduksjon til kjemiske bindinger

    Alt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser. 

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Om livskvalitet og lykke

    Kan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Flammefarger og spektroskopi

    I en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Influenserbransjen og «Sunn fornuft-plakaten»

    Følger du en influenser på sosiale medier? Har du eventuelt tenkt på i hvilken grad hun eller han påvirker deg på noen måte? For å få vite mer kan du sette deg inn i bransjens egne retningslinjer for sunn kroppsblogging og se et debattprogram eller en dokumentar om temaet.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Elektronparbinding

    Molekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA. 

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Eksoterme og endoterme reaksjoner

    Kjøleposer kan brukes ved akutte sportsskader, for eksempel til å nedkjøle en hoven ankel. Kjøleposer indeholder ammoniumnitrat og en indre pose med vann. Når kjøleposen trykkes, går det hull på den indre posen og saltet løses opp i vannet. Reaksjonen er endoterm og kjøleposen blir kald.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Hardt og bløtt vann

    I vannkokere er det et varmeelement av metall. Et nytt varmeelement er blankt og skinnende. Ved bruk av vannkokeren kan vannet gi et gråhvitt belegg på varmeelementet.

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Blir man mer empatisk av å lese skjønnlitteratur?

    Her kan du lese om forskning på empati, hvordan empati utvikles, og om du kanskje kan bli mer empatisk av å lese skjønnlitterære bøker.

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Phineas Gage – en jernstang gjennom hjernen!

    Phineas Gage (1823–1860) var en amerikansk jernbanearbeider som fikk en stor jernstang gjennom hodet og likevel overlevde. Phineas Gage ble beskrevet som en hardtarbeidende og real kar som var godt likt. Etter ulykken forandret imidlertid personligheten hans seg helt, ifølge den utrolige historien.

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Hva gjør gaming med oss?

    Mange barn og unge bruker mye tid foran en eller annen spillkonsoll. Kanskje er du en av dem? Diskusjonen rundt gaming kan bli heftig i mange hjem, både med tanke på hvilke spill som spilles og antall timer bak skjermen.

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Laboratorieteknikker

    Kjemi 1–2

    Video

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Hodestups forelsket

    Har du vært så forelsket noen gang at du kunne gjort hva som helst for å være i samme rom som den du er forelsket i? Eller kanskje har du opplevd at venninnen din plutselig er blitt helt utilgjengelig, og bare snakker om en fyr du absolutt ikke er interessert i?

  • 1 Kjemiske bindinger

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    1 Kjemiske bindinger

    Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene.  Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.Her finner du interaktive quizer og undervisningsopplegg med filmer. Du finner også alle forsøk og oppgaver fra kapittel 1. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene.  Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Legeringer

    Bronse er en legering som primært består av kobber og tin. Bronse er det mest populære materialet for skulpturer i støpt metall. På Eidsvolls plass i Oslo (Spikersuppa) kan du se denne bronseskulpturen av Henrik Wergeland. 

  • Løvetannbarn i en løvetanneng

    Psykologi 1–2

    Læringsløp

    Løvetannbarn i en løvetanneng

    Du har kanskje hørt om løvetannbarn? Kanskje er du et selv? Løvetannbarn er de som greier seg godt her i livet til tross for vanskelige oppvekstsvilkår. I den forbindelse snakker vi gjerne om resiliens, altså motstandskraft.Du har kanskje hørt om løvetannbarn? Kanskje er du et selv? Løvetannbarn er de som greier seg godt her i livet til tross for vanskelige oppvekstsvilkår. I den forbindelse snakker vi gjerne om resiliens, altså motstandskraft.