Hopp til hovedinnhold

Søk

11 treff

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå

    Les eventyret  Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.Les eventyret  Høna som skulle til Dovrefjell forat ikke allverden skulle forgå.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Lurvehette

    Les eventyret  Lurvehette .Les eventyret  Lurvehette .

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete

    Her kan du lese eventyret  De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.Her kan du lese eventyret  De tre bukkene Bruse som skulle gå til seters og gjøre seg fete.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Kvitebjørn kong Valemon

    Her kan du lese eventyret  Kvitebjørn kong Valemon.Her kan du lese eventyret  Kvitebjørn kong Valemon.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Mannen som skulle stelle hjemme

    Her kan du lese eventyret  Mannen som skulle stelle hjemme.Her kan du lese eventyret  Mannen som skulle stelle hjemme.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Reveenka

    Her kan du lese eventyret  Reveenka .Her kan du lese eventyret  Reveenka .

  • Til forberedelse: Krig og konflikt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kunne det skje?

    Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. 

    24. februar 2022, Kyiv, Ukraina: Ukrainske brannmenn reagerer på et rakettangrep på en boligbygning som ble angrepet av russiske militærstyrker under invasjonen nær Kyiv.
  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Det åpne samfunn

    Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg at det norske samfunnet skulle svare terroristen med mer åpenhet og mer demokrati. Er Norge et åpent samfunn? Og hva innebærer det for et samfunn å være åpent?

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kunne det skje?

    Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina. 

    24. februar 2022, Kyiv, Ukraina: Ukrainske brannmenn reagerer på et rakettangrep på en boligbygning som ble angrepet av russiske militærstyrker under invasjonen nær Kyiv.
  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Kan du bidra til et bedre demokrati?

    Demokrati er et gammelt ord. Vi vet for eksempel at det ble brukt av Perikles, som var en av de viktigste politiske og militære lederne i bystaten Athen på 400-tallet før vår tidsregning. Direkte oversatt fra morsmålet til Perikles betyr demokrati «folkestyre».

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.