Fag
- Engelsk (7722)
- Norsk (5107)
- Matematikk (4167)
- Naturfag (3819)
- Tysk (2518)
- Spansk (2107)
- Samfunnsfag (1773)
- Helse- og oppvekstfag (1210)
- Tverrfaglig (986)
- Fransk (925)
- KRLE (575)
- Psykologi (496)
- Kjemi (395)
- Historie (326)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- 2. trinn (4841)
- 1. trinn (4840)
- 3. trinn (4826)
- 4. trinn (4775)
- 8. trinn (3848)
- 10. trinn (3843)
- 9. trinn (3843)
- Vg2 (3573)
- 5. trinn (2907)
- 6. trinn (2907)
- 7. trinn (2907)
- Vg1 (2777)
- Vg3 (2127)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Henrik Ibsen (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Hege Siri (8)
- Amalie Skram (7)
- Arnulf Øverland (7)
- Demian Vitanza (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Camilla Collett (6)
- Ingvild Vik, journalist (6)
Nøkkelord
9984 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
ByenHer kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Fakta om et bærSkriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Filosofi
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Presentasjon: Dyrs rettigheterFinnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til? Lag en presentasjon.
-
Bruk nynorsk
Fabel 8–10
Artikkel
PronomenPronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Har du bestemt deg?Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
BåtenDiskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
-
Dikt og sangtekster
Fabel 8–10
Innholdspakke
Dikt og sangtekster«hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel .
-
Bygg opp en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
Bygg opp en fortellingDa Knut Hamsun hadde fått ideen til fortellingen «En ganske alminnelig flue», lagde han helt sikkert en plan for teksten. På den tiden fantes det ikke pc-er, så han skrev for hånd.
-
To tekster om pandemi
Fabel 8–10
Læringsløp
SignalordOrdene som forfatteren velger, kan inneholde nøkler til å forstå handlingen. Noen ord kan være som signaler til leseren. For å forstå det som ligger mellom linjene i teksten, må vi prøve å forstå hva disse ordene kan bety.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Livredd for å leve, dødsredd for å døHva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?
-
Si det
Fabel 8–10
Artikkel
Edith forklarer hva etos, logos og patos erEdith Amalie Lindtner forklarer hva etos, logso og patos er.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid? Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Har du genene for overvekt?Basert på kunnskap om gener kan vi anslå hvem som kommer til å bli overvektige allerede fra tre års alder.Basert på kunnskap om gener kan vi anslå hvem som kommer til å bli overvektige allerede fra tre års alder.
-
Les for å oppleve
Fabel 8–10
Artikkel
SitatloggI en sitatlogg skriver du ned setninger fra boka du leser, som du synes er ekstra viktige, fine, morsomme eller rare.
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Fest på skolekjøkkenetLag en fest som alle kan være med på.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Norges demring (utdrag)Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
LandssvikoppgjøretOkkupasjonstida kløyvde det norske samfunnet like inn til margen. Ved krigens slutt sto et stort flertall som følte at de representerte den norske nasjonen, mot et mindretall som av flertallet ble oppfattet som unasjonale.