Fag
- Engelsk (5891)
- Norsk (4913)
- Matematikk (3535)
- Naturfag (2882)
- Tysk (2458)
- Spansk (2103)
- Samfunnsfag (1765)
- Tverrfaglig (986)
- Fransk (920)
- KRLE (538)
- Psykologi (497)
- Historie (324)
- Informasjonsteknologi (292)
- Mat og helse (266)
- Religion og etikk (253)
Trinn
- 1. trinn (2271)
- 2. trinn (2271)
- 3. trinn (2271)
- 4. trinn (2271)
- 10. trinn (2039)
- 8. trinn (2039)
- 9. trinn (2039)
- 5. trinn (1188)
- 6. trinn (1188)
- 7. trinn (1188)
- Vg1 (624)
- Vg2 (398)
- Vg3 (328)
Forfatter
- Hege Siri (4)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- André Bjerke (3)
- Asbjørn Lerø Kongsnes (3)
- Elwyn Brooks White (3)
- Halldis Moren Vesaas (3)
- Linn Skåber (3)
- Amalie Skram (2)
- Cecil Bødker (2)
- Cezinando (Kristoffer Cezinando Karlsen) (2)
- Fredrik Strohkirchen (2)
- Gulraiz Sharif (2)
- Inger Johanne Sæterbakk (2)
- Ingrid Spilde (2)
Nøkkelord
3620 treff
-
Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - ProsentregningHva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?
-
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
16 Pytagoras' setning og formlikhet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
16 Pytagoras' setning og formlikhetI kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
16C Formlikhet og kongruensLæringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.
-
Statistikk
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - StatistikkHva ser dere på bildet? Hvor mange dager i løpet av en måned blåser det mye der dere bor? Hvor mange dager i løpet av en måned regner det der dere bor? Hvor mye regn kan komme i løpet av en dag der dere bor? Hva er den høyeste temperaturen som er målt der dere bor?
-
Geometri og måling
Matemagisk 8–10
Artikkel
Standardform: Hvor mye veier internett?Hva er den sammenlagte vekten av all informasjonen som finnes på Internett? For å regne ut dette, må matematikerne se på de minste partiklene som finnes i verdensveven, nemlig elektroner.
-
Ressurser
Matemagisk 8–10
Artikkel
Vurdering i FagfornyelsenMatemagisk 8-10 ønsker å legge til rette for en god vurderingspraksis. All vurdering på ungdomstrinnet helt fram til slutten av 10. trinn er underveisvurdering . Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Sluttvurderingen på slutten av 10. trinn består av standpunktkarakter og eksamen.
-
Likningssett
Matemagisk 8–10
Artikkel
LikningssettSamtalebilde til temaet Ligningssett i Matemagisk 10.
-
Brøk og desimaltall
Matemagisk 8–10
Artikkel
Til lærerenMål for opplæringa er at eleven skal kunne: utvikle og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger utforske og beskrive primtallsfaktorisering og bruke det i brøkregning utforske algebraiske regneregler
-
Velkommen til Matemagisk
Matemagisk 8–10
Læringsløp
LynkursLynkurs om Matemagisk 8 – 10.
-
25 Geometritårnet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
25 GeometritårnetNedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 25 Geometritårnet.
-
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
13 SannsynlighetNedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 13.
-
19 Algebrastigen
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
19 AlgebrastigenNedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 19 Algebrastigen.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
8A KoordinatsystemLæringsmål Lese av og plassere punkter i koordinatsystemet .
-
Ressurser
Matemagisk 8–10
Artikkel
GeoGebraHer kan du bruke GeoGebra til å løse oppgaver. For å lagre oppgavene dine kan du ta skjermdump av løsningene dine.
-
20 Likningssett
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: lage, løyse og forklare likningssett knytte til praktiske situasjonar
-
18 Utforske matematiske sammenhenger
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål utforske og generalisere multiplikasjon av polynom algebraisk og geometrisk. utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.
-
21 Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Utforske samanhengen mellom konstant prosentvis endring, vektstfaktor og eksponentialfunksjonar. Hente ut og tolke relevant informasjon frå tekstar om kjøp og sal og ulike typar lån og bruke det til å formulere og løyse problem. Utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering.
-
Linjer, figurer og vinkler
Matemagisk 8–10
Artikkel
14A Definisjoner og egenskaperLæringsmål Definere og bruke egenskapene normal og parallell linje . Utforske egenskaper ved sirkler og bruke begreper i tilknytning til sirkler. Navngi trekanter, firkanter og andre mangekanter, utforske og argumentere for egenskaper ved dem. Tegne sirkler, vinkler, linjer og mangekanter i GeoGebra .