Fag
- Engelsk (7694)
- Norsk (5108)
- Matematikk (4161)
- Naturfag (3806)
- Tysk (2488)
- Spansk (2116)
- Samfunnsfag (1764)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- Tverrfaglig (1017)
- Fransk (920)
- KRLE (573)
- Psykologi (497)
- Kjemi (393)
- Historie (324)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- Vg2 (556)
- Vg3 (292)
- Vg1 (248)
- 1. trinn (156)
- 2. trinn (156)
- 3. trinn (156)
- 4. trinn (156)
- 5. trinn (156)
- 6. trinn (156)
- 7. trinn (156)
- 10. trinn (61)
- 8. trinn (61)
- 9. trinn (61)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Demian Vitanza (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
774 treff
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Det var en gang ...
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UtprøvingDette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Levende grafer
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
InspirasjonDette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Monstermøte
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UtprøvingDette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag dyrElevene lager fantasifulle dyr av doruller.
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.
-
Eske med lokk
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UndersøkelseFinn ut om noen har gjort noe som likner fra før.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Det amerikanske valgetI dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA og gjøre oppgavene i del 2.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag regnbueElevene lager regnbue av silkepapir. Kompetansemål 2. trinn: vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Omfordeling av statsbudsjettetOppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Inkluderende arbeidslivI denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:
-
Utenforskap og barnefattigdom
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
SamarbeidslæringÅ dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 6
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Test deg selvSvar på spørsmålene under. NB! Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka.
-
Årsplan
Fokus Samfunnskunnskap
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du tre ulike årsplaner; én temabasert, én som følger bokas kronologi og én som passer i valgår.
-
Ungdom og påvirkning
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lar du deg påvirke av reklame i sosiale medier?Oppgaven under er todelt. Først skal du ta stilling til påstanden under. Deretter skal du i gruppe med tre andre diskutere fire spørsmål. Læreren deler dere inn i grupper og gir hver av dere én av de fire oppgavene under. Du skal forberede deg på «din» oppgave, før du presenterer den for de andre på gruppa og åpner opp for diskusjon. Bruk dialogduken til å notere deg de viktigste punktene fra gruppediskusjonen.
-
Lær fagbegrepene i kapittel 8
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lær fagbegrepene i kapittel 8Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.Her finner du oppgaver som gjør det lettere å holde orden på fagbegrepene og lærestoffet.
-
Kan du dette nå?
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Å studere samfunnetTest deg selv. kan du det du har lært om i metodekapitlet nå?