Fag
- Engelsk (3250)
- Norsk (2651)
- Matematikk (1431)
- Naturfag (1260)
- Tverrfaglig (845)
- Samfunnsfag (758)
- Tysk (634)
- Psykologi (483)
- Spansk (394)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (290)
- KRLE (277)
- Kjemi (193)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- 1. trinn (858)
- 2. trinn (858)
- 3. trinn (845)
- 5. trinn (845)
- 6. trinn (845)
- 7. trinn (845)
- 4. trinn (795)
- 10. trinn (527)
- 8. trinn (527)
- 9. trinn (527)
- Vg2 (293)
- Vg3 (293)
- Vg1 (1)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
1137 treff
-
3G Algoritmer og effektivitet
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
1A Datamaskiner og nettverk
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
LenkerEn lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Eksterne CSS-dokumenter (stilark)Vi kan samle CSS-kode i et eget dokument som vi kaller et stilark . Her kan vi ha CSS-kode for nettsidenes hovedegenskaper, lenker, menyer og tabeller. Det kan spare oss for mye arbeid når vi starter på nye prosjekter, fordi vi enkelt kan gjenbruke kodene vi har laget tidligere.
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Lage tabeller med HTMLNår vi skal vise fram strukturert informasjon på en nettside, er det ofte lurt å bruke en tabell .
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Pynte tabeller med CSSSom du så på forrige side, så er det ikke så lett å lese tabeller uten noen linjer eller farger. Heldigvis har vi CSS, som lar oss tilpasse utseendet på en tabell slik at den både blir pen og lett å lese.
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2D Tabeller og lister
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2C Mer om CSS
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
CSS-selektorerVi har allerede sett at vi kan bruke elementnavn som selektor . Da velges alle elementene med det angitte navnet. I tillegg har vi sett at vi kan bruke id -attributtet når vi ønsker å velge ett unikt element (da bruker vi en # foran id-en for å velge elementet).
-
2C Mer om CSS
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2C Mer om CSS
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
2C Mer om CSS
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
-
1A Datamaskiner og nettverk
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Nettverk og internettInternett er et nettverk av nettverk som kobler datamaskiner sammen slik at de kan kommunisere med hverandre. For at dette skal være mulig, må maskinene benytte samme «spilleregler». Uten regler kan ikke maskinene forstå hverandre. Disse reglene defineres av det vi kaller protokoller . En protokoll er en standard for datakommunikasjon.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Representasjon av tekstAlt vi ser på dataskjermen vår, er lagret som kombinasjoner av 0 og 1 i maskinen. Programmene må derfor bruke kombinasjoner av 0 og 1 for å representere tekst, lyd og bilde. Det vil si at bokstaver og andre tegn må være definert som en kombinasjon av 0-er og 1-ere. Disse kombinasjonene tolkes av et tegnsett som representerer tallene som tegn.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
FilerI dette kapitlet har vi sett at tall, tekst, bilder, video og lyd kan lagres som kombinasjoner av sifrene 0 og 1. Dersom vi lagrer en samling av sifrene 0 og 1, får vi en datafil.
-
1A Datamaskiner og nettverk
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp