Hopp til hovedinnhold

Søk

1723 treff

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

  • 3 Identitet – hvem er vi?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    3 Identitet – hvem er vi?

  • 9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 10.

  • 4 Nasjonalisme

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    4 Nasjonalisme

    En tribune full av mennesker som jubler. De vifter med norske flagg og holder opp plakater.
  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder brukt i kapittel 7.

  • Det var en gang ...

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.

    4_rød_thumb.png
  • Levende grafer

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Inspirasjon

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.

    1_grønn_thumb.png
  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 2.

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Monstermøte

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.

    4_rød_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag dyr

    Elevene lager fantasifulle dyr av doruller.

    Film_thumb_grønn.png
  • Eske med lokk

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Undersøkelse

    Finn ut om noen har gjort noe som likner fra før.

    2_grønn_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag regnbue

    Elevene lager regnbue av silkepapir.  Kompetansemål 2. trinn:  vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir

    Film_thumb_grønn.png
  • 2 Seksualitet

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet skal gi elevene mulighet til å utforske temaet seksualitet på en samfunnsvitenskapelig måte. Det innebærer blant annet å forstå at seksualitet ikke bare handler om seksuell praksis, men også om kropp, kjønn, identitet, relasjoner og grenser. I lærerplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring ett av tre tverrgående temaer.        

  • 2 Samfunn – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I dette kapitlet skal elevene utforske hva et samfunn er, og hvilke prosesser som er nødvendige for at samfunn skal være levedyktige. 

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag dukketeater

    Elevene lager dukketeater med krimmysterier. 

    Film_thumb_blå.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag robot

    Elevene lager roboter av esker eller doruller. 

    Film_thumb_blå.png
  • 2 Mangfold – å leve sammen

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet har som formål å bidra til elevenes identitetsutvikling gjennom å vise hvordan vi alle er en del av et mangfoldig samfunn. Det kan styrke elevenes forståelse av seg selv og av samfunnet de lever i, og vise hvordan de kan påvirke sitt eget og andres liv. I et mangfoldsperspektiv innebærer dette også å inkludere majoritets- og minoritetsspørsmål, og å reflektere over både muligheter og utfordringer ved mangfold. 

  • Lærerveiledning

    Arena 8–10

    Innholdspakke

    Lærerveiledning

    Her finner du lærerveiledning til Arena 9.