Hopp til hovedinnhold

Søk

73 treff

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk språk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Samenes nasjonaldag

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Samisk

    Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .

  • Les skjønnlitteratur 5A

    Targets

    Læringsløp

    Mirakel

    Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. 

  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Benedikte fra Danmark!

    Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . 

  • Utforsk lesestrategier

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk lesestrategier

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    En dagbokroman: September

    Les utdraget fra  En pingles dagbok av Jeff Kinney og arbeid med oppgaver til teksten. Dagbokromaner er skjønnlitterære romaner som forfattere har skrevet og tegnet. Det betyr at bøkene har historier som er oppdiktet. Noen dagbokromaner inneholder også fakta og er skrevet for å informere.  Nedenfor kan du lese et utdrag fra den skjønnlitterære dagbokromanen En pingles dagbok skrevet av Jeff Kinney. Her møter du Greg som skriver om noe av det han tenker på og opplever på skolen og i fritiden. Forfatteren Jeff Kinney bruker gjerne overdrivelser og humor, enkle illustrasjoner og hendelser man kan kjenne seg igjen i. 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Langt å gå

    Elevene leser og lytter til sangen "Langt å gå" av Klovner i kamp, og arbeider med oppgaver til sangen. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    "Alt-i-ett"-muffins

    Les og arbeid med oppgaver til oppskriften "Alt-i-ett"-muffins av Margrethe Gausel i Fabel 5-7. Les og arbeid med oppgaver til oppskriften "Alt-i-ett"-muffins av Margrethe Gausel i Fabel 5-7. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Nettvettråd

    Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. 

    Nettvettråd_thumb.png
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    333 år på havets bunn

    Les og arbeid med oppgaver til faktateksten "333 år på havets bunn" av Åshild Skadberg og Tarje Holtvedt i Fabel 5-7.  Hva kan egentlig gå galt når en konge ønsker å bygge et stort og mektig krigsskip? Les teksten «333 år på havets bunn» og finn ut hva som skjedde.Hva kan egentlig gå galt når en konge ønsker å bygge et stort og mektig krigsskip? Les teksten «333 år på havets bunn» og finn ut hva som skjedde. Krigsskipet "Vasa" fra 1628 står på Vasamuseet i Stockholm.

    Vasaskipet står inne på museet. Skipet er bygget i tre, og det er et høyt skip.
  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Vente på vind

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til et utdrag fra romanen Vente på vind av Oskar Kroon, oversatt til nynorsk av Runa Kvalsund.

    Vente på vind_thumb.png
  • Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Targets

    Læringsløp

    Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . 

  • Utforsk litterær samtale

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Elevene leser utdrag fra teatermanuset  Tonje Glimmerdal  og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser utdrag fra teatermanuset  Tonje Glimmerdal  og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Kvithai

    Les og arbeid med oppgaver til faktateksten "Kvithai" av Malin Hellebø i Fabel 5-7.  Har du noen gang lurt på om dyr mister tenner slik vi mennesker gjør når vi er barn? I denne teksten skal du få lese om hva som skjer med tennene til hvithaien gjennom livet.Har du noen gang lurt på om dyr mister tenner slik vi mennesker gjør når vi er barn? I denne teksten skal du få lese om hva som skjer med tennene til hvithaien gjennom livet. Hvithai.

    Illustrasjonen viser en stor hvithai som åpner munnen og gaper mot oss. Man kan se halen og finnen bak hodet, og det ser ut som om den er på vei til å svømme ut av bildet. Tennene er klare og hvite, mens inni munnen er det mørkt og sort.
  • Les skjønnlitteratur

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Skammerens datter

    Les utdraget fra romanen Skammerens datter  av Lene Kaaberbøl og arbeid med oppgaver til teksten. Boka Skammerens datter er skrevet av den danske forfatteren Lene Kaaberbøl. Boka er også oversatt til norsk, men her skal du få lese et utdrag av boka på originalspråket, dansk. Hvor lett er det å forstå teksten? Likner dansk på norsk?Boka Skammerens datter er skrevet av den danske forfatteren Lene Kaaberbøl. Boka er også oversatt til norsk, men her skal du få lese et utdrag av boka på originalspråket, dansk. Hvor lett er det å forstå teksten? Likner dansk på norsk?

    Et gammelt, forfallent hus med et tre som vokser gjennom taket. Huset står på et jorde og det er tåke.