Hopp til hovedinnhold

Søk

116 treff

  • Intro – Tell Us about Tellus

    Momente 2

    Læringsløp

    I Am the Earth

    Sangen "I Am the Earth", med tekst.

    Thumbnail.
  • Intro – The Three Rs

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Earth, We’re in it Together

    Sang knyttet til bærekraftig utvikling.

    Thumbnail.
  • Kids Can Save the Planet

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Find out

    Utforskende oppgave hvor elevene skal fortelle om barn som har gjort en forskjell.

  • Intro – Tell Us about Tellus

    Momente 2

    Læringsløp

    Intro – Tell Us about Tellus

    Introduksjon til Tell Us about Tellus .Introduksjon til Tell Us about Tellus .

  • Write: Poster

    Quest 5–7

    Læringsløp

    Write: Poster

    Læringsløp hvor elevene lager plakater.Læringsløp hvor elevene lager plakater.

    Thumbnail med teksten \"Write\".
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .

  • Songs

    Quest 5–7

    Artikkel

    The 3 Rs Song

    En sang om de tre r-ene reduce , reuse og recycle .

  • Alle menneskers rettigheter

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle menneskers rettigheter

    Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. 

  • Mars – den røde planeten

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Mars – den røde planeten

    Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Mikrolån

    Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. 

  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    En fortelling om et samfunn som kollapset

    Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese en tekst og snakke sammen om spørsmål til teksten. Elevene fyller til slutt ut rute nummer to i skriverammen om Rapa Nui med fem setninger om det de nå har lært om øysamfunnet. Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese en tekst og snakke sammen om spørsmål til teksten. Elevene fyller til slutt ut rute nummer to i skriverammen om Rapa Nui med fem setninger om det de nå har lært om øysamfunnet. 

    Rapanui_Om_thumb.png
  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Å skape noe bærekraftig sammen

    Elevene leser om et prosjekt i regi av Ungt entreprenørskap gjennomført i en 8. klasse på en skole i Trondheim. Prosjektet handler om å utvikle noe bærekraftig til nytte for fellesskapet. Elevene får selv i oppgave å samarbeide om å utvikle en egen idé etter mal fra samme prosjekt. Elevene leser om et prosjekt i regi av Ungt entreprenørskap gjennomført i en 8. klasse på en skole i Trondheim. Prosjektet handler om å utvikle noe bærekraftig til nytte for fellesskapet. Elevene får selv i oppgave å samarbeide om å utvikle en egen idé etter mal fra samme prosjekt. 

    Å skape noe bærekraftig sammen_thumb.png
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag brosjyre om isbjørn

    Hvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.

    Lag en brosjyre om isbjørn_thumb.png
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    En reise i ulike landskap

    Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skogen på Rapa Nui

    Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"

    Rapanui_skog_thumb.png
  • Bærekraft og etikk

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Stoppe klimaendringer

    Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene. Elevene skriver et leserinnlegg om klimaendringer og klimarettferdighet.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene. Elevene skriver et leserinnlegg om klimaendringer og klimarettferdighet.

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Byen

    Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. 

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når jeg påvirker

    Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden.