Hopp til hovedinnhold

Søk

73 treff

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Mitt liv som tollerhund

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tollerhunden Cita. Teksten er skrevet fra Citas synsvinkel. Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tollerhunden Cita. Teksten er skrevet fra Citas synsvinkel. 

    Mitt lov som tollerhund_thumb.png
  • Utforsk litterær samtale

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Utforsk bildebøker

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk bildebøker

    Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i  Fabel 6 . 

  • Les skjønnlitteratur 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Mirakel

    Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. Utdraget du nå skal lese er hentet fra romanen Mirakel av R.J. Palacio. Her skal du bli bedre kjent med August, en helt vanlig og samtidig uvanlig gutt på ti år. 

  • Knask eller knep?

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Møt forfatter Arne Svingen!

    Arne Svingen har skrevet over 100 bøker, og mange av bøkene hans er blitt oversatt til 25 språk. Vi møtte Arne på Akershus festning i Oslo til et intervju, og fikk blant annet høre om hvordan han skriver skumle grøssere for barn og ungdom og hvor han henter inspirasjon. Les intervjuet og arbeid med oppgavene. Kanskje du kan bli inspirert til å skrive selv? 

  • Les bildebok

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Bilder i språket

    Elevene arbeider med språkbilder fra bildeboka Snill  av Gro Dahle og Svein Nyhus i temaet "Les bildebok" i Fabel 6 .Elevene arbeider med språkbilder fra bildeboka Snill  av Gro Dahle og Svein Nyhus i temaet "Les bildebok" i Fabel 6 .

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Verdens farligste

    Elevene leser et utdrag fra faktaboka Fra parasittenes skumle verden og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver blant annet nøkkelord og sammendrag fra teksten. Elevene leser et utdrag fra faktaboka Fra parasittenes skumle verden og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver blant annet nøkkelord og sammendrag fra teksten. 

  • Et møte i lufta eller under vann

    Targets

    Læringsløp

    Et møte i lufta eller under vann

    Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. 

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Møt to tollere

    Elevene leser intervju med to tollere og arbeider med oppgaver til teksten i tema "Les saktekst" i Fabel 7 . Elevene leser intervju med to tollere og arbeider med oppgaver til teksten i tema "Les saktekst" i Fabel 7 . 

    To tollere på Gardermoen Lufthavm.
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Verdens farligste dyr

    Elevene leser og arbeider med oppgåver til en statistikk over dødsfall hos mennesker forårsaket av ulike typer dyr i verden.Elevene leser og arbeider med oppgåver til en statistikk over dødsfall hos mennesker forårsaket av ulike typer dyr i verden.

    Verdens farligste dyr_thumb.png
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Tollarhund

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til en tekst om tjenestehunder i tolleryrket. De skriver også selv en kort faktatekst om tollerhunder basert på kilder. 

    Mitt liv som tollarhund_thumb.png
  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    En skjeggete brud

    Elevene leser myten "Tors brudeferd" og arbeider med oppgaver til teksten. Elevene leser myten "Tors brudeferd" og arbeider med oppgaver til teksten. 

    En skjeggete brud_thumb.png
  • Fra bok til teater

    Targets

    Artikkel

    Les bok: Tonje Glimmerdal

    Les utdraget fra romanen Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og arbeid med oppgaver til teksten. Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer! Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer!Bli med inn i Glimmerdalen og møt den tøffe og aktive jenta Tonje Glimmerdal. Hvem er hun? Og hvordan er det å bo i Glimmerdalen? Les utdraget fra boka  Tonje Glimmerdal  av Maria Parr og finn ut mer!

    Skiene til en person står på toppen av en bakke, klare til å sette utfor. Kun tuppen på skiene er synlig. Skiene er røde.
  • Skjønnlitterære tekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Løven, heksa og klesskapet

    Elevene leser utdraget fra Løven, heksa og klesskapet  av C.S. Lewis og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Elevene leser utdraget fra Løven, heksa og klesskapet  av C.S. Lewis og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .

    Lucy har akkurat åpnet døren i klesskapet. Rommet er mørkt, men ut ifra klesskapet strømmer det et vakkert og varmt lys som glitrer rundt beina til Lucy.
  • Utforsk fantasysjangeren

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk fantasysjangeren

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Skjønnlitterære tekster

    Targets

    Artikkel

    Vente på vind

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til et utdrag fra romanen Vente på vind av Oskar Kroon, oversatt til nynorsk av Runa Kvalsund.

    Vente på vind_thumb.png
  • Utforsk saktekster

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk saktekster

    I temaet "Les saktekst 6" møter du ulike typer saktekster. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?  I temaet "Les saktekst 6" møter du ulike typer saktekster. I denne delen skal du forberede deg på å arbeide med disse tekstene. Hvilke tekster skal du egentlig lese, og hva er lurt å tenke på før du begynner å lese?  

  • Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Targets

    Læringsløp

    Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Brevet frå krigen

    Les og arbeid med oppgaver til faktateksten "Brevet frå krigen" av Ingun Røyset i Fabel 5-7.  Teksten som du skal lese nå, handler om hvordan det var å være barn i Norge da det var krig her. Jorun E. Waage var 12 år da krigen kom 9. april 1940. Da bodde hun på Lindøya i Oslofjorden sammen med moren, faren, søsteren og broren.Teksten som du skal lese nå, handler om hvordan det var å være barn i Norge da det var krig her. Jorun E. Waage var 12 år da krigen kom 9. april 1940. Da bodde hun på Lindøya i Oslofjorden sammen med moren, faren, søsteren og broren. Et tysk fly flyr lavt over bakken. 

    Sort/hvitt foto. Et fly flyr lavt over bakken. Flyet ser stort og mørkt ut.