Hopp til hovedinnhold

Søk

717 treff

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva kan vi nå?

    Utforske:  Hvordan har modige personer endret demokratiet til det bedre? Reflektere:  Hvorfor er det viktig for mennesker å påvirke det som skjer i samfunnet? Diskutere:  Hva gjør et samfunn mest mulig demokratisk? Sammenlikne:  Hvordan har samfunn blitt styrt før, og hvordan blir samfunn styrt nå? Vite:  Hvordan ideen om folkestyre oppsto og utviklet seg gjennom historien.

    fokusbobler forside thumb
  • Tete snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Hva vet dere om troverdige kilder og klimaendringer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hvordan skal vi lære?

    Utforske: Kan flere ting være sant samtidig? Reflektere: Hvorfor forsøker noen å få oss til å tro på usann informasjon? Diskutere: Hvordan kan vi skaffe oss god informasjon om klimaendringer? Sammenlikne: På hvilke måter kan ulike kilder gi ulik framstilling av klimaendringer? Vite: Hva falske nyheter er, og hvordan vi kan vurdere om informasjon er troverdig. 

  • Temaquiz

    Arena 5–7

    Artikkel

    Demokratiquiz

    Quiz om demokratiet i tema "En historie om demokratiet" i Arena 5. 

    thumb
  • Hva vet dere om urfolk?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Urfolk i verden

    Det bor urfolk i alle verdensdeler, og de representerer over 5000 ulike kulturer! Til sammen er det omtrent 350 millioner mennesker som regner seg selv som urfolk.

    thumb
  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva kan vi nå?

    Utforske:  Hvordan påvirker kart vår forståelse av verden? Reflektere:  Hvorfor er det viktig å lære om samenes historie? Diskutere:  Hva har historien betydd for hvordan urfolk har det i dag? Sammenlikne:  Hva er likt og hva er forskjellig for urfolk i ulike land? Vite:  Hvilke rettigheter samer i Norge har, og hvorfor disse finnes.

    fokusbobler forside thumb
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fordom eller diskriminering?

    Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. 

  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva kan du gjøre hvis du har kjærlighetssorg?

    Elevene leser og snakker sammen om tips til hva vi kan gjøre når vi har kjærlighetssorg, og svarer skriftlig på spørsmål om kjærlighetssorg. Elevene leser og snakker sammen om tips til hva vi kan gjøre når vi har kjærlighetssorg, og svarer skriftlig på spørsmål om kjærlighetssorg. 

  • Konflikt

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Konflikt

    I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.I dette læringsløpet skal du lære om ulike typer . Du skal utforske hvordan konflikter kan oppstå og hvordan man kan løse konflikter i ulike situasjoner.

  • Arena 5–7

    Arena 5–7

    Artikkel

    Nye fagforsider

    Vi har laget nye fagforsider til alle våre læremidler, så det skal bli enda mer oversiktlig for deg på Aschehoug Univers. 

  • Tuva snakker om ...

    Arena 5–7

    Video

  • Utforskende aktiviteter

    Arena 5–7

    Artikkel

    Norge har brutt menneskerettighetene

    Selv om medlemslandene i FN jobber for at alle mennesker skal ha de samme rettighetene, blir de ikke alltid oppfylt. Les om hvordan Norge har brutt menneskerettighetene i teksten nedenfor. Gjør deretter oppgaven. 

    thumb
  • Årsplan

    Arena 5–7

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 5-7. De er basert på kapitlene i boka. Årsplan for Arena 7 kommer.   Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet  vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.     

  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skriv fortelling

    Skriv en kort fortelling om en av situasjonene nedenfor. Bruk skriverammen når du skriver fortellingen.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Regn med årstall

    Hvor mange år er det egentlig siden vikingtiden? Les teksten og regn med årstall i oppgaven nedenfor. 

    thumb
  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Vær kritisk til kilder!

    Når dere leter etter informasjon, er det viktig med kildekritikk. Det er spesielt viktig når dere leter på internett! Kildekritikk handler om å vurdere hvor god og troverdig den informasjonen fra kilden dere finner er.

    thumb
  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Video

  • Arena 5–7

    Arena 5–7

    Artikkel

    Vitenskapsdagen

    Aktualitetssak til Vitenskapsdagen 10. november. 

    En gutt ser gjennom et forstørrelsesglass.
  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kjærlighetssorg

    Elevene utforsker hva vi kan gjøre hvis vi har kjærlighetssorg, reflekterer rundt hvordan vi kan si nei til andre og analyserer sanger om ubesvart kjærlighet.  Elevene utforsker hva vi kan gjøre hvis vi har kjærlighetssorg, reflekterer rundt hvordan vi kan si nei til andre og analyserer sanger om ubesvart kjærlighet.  

  • Innhold

    Arena 5–7

    Video