Hopp til hovedinnhold

Søk

15 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Ja, vi elsker dette landet

    Her kan du lese diktet  Ja, vi elsker dette landet av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese diktet  Ja, vi elsker dette landet av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Faderen

    Her kan du lese novellen Faderen av forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese novellen Faderen av forfatteren Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Øyvind, Marit og Bukken

    Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger.  Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.Bjørnson mente at bøndene var symbolet på det typisk norske, og han skrev flere såkalte bondefortellinger.  Dette utdraget er hentet fra bondefortellingen «En glad gutt», og handler om Øyvind og Marit som kommer fra ulike kår i ei typisk norsk bygd.

  • Fortellinger, myter og religiøse tekster

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Synnøve Solbakken

    Les utdrag fra av Synnøve Solbakken.

    Lars Hanson och Karin Molander i "Synnøve Solbakken"
  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Et stygt barndomsminne

    Her kan du lese teksten Et stygt barndomsminne av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. Her kan du lese teksten Et stygt barndomsminne av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. 

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864

    Her kan du lese talen  Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864 av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. Her kan du lese talen  Tale for Fædrelandet den 17. Mai 1864 av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson. 

  • Dramatikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En hanske (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av dramaet En hanske  av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.Her kan du lese et utdrag av dramaet En hanske  av forfatter Bjørnstjerne Bjørnson.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Synnøve Solbakken (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Synnøve Solbakken av forfatter Bjørnstjerne Bjørnsson.Her kan du lese et utdrag av  Synnøve Solbakken av forfatter Bjørnstjerne Bjørnsson.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Ja, vi elsker dette landet

    De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».De første årene av forfatterskapet var Bjørnson opptatt av det typisk norske i diktningen sin. Denne perioden kaller vi nasjonalromantikken. Det er ikke tilfeldig at det er han som har skrevet teksten til «Ja, vi elsker dette landet».

  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Det åpne samfunn

    Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg at det norske samfunnet skulle svare terroristen med mer åpenhet og mer demokrati. Er Norge et åpent samfunn? Og hva innebærer det for et samfunn å være åpent?

  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Kan du bidra til et bedre demokrati?

    Demokrati er et gammelt ord. Vi vet for eksempel at det ble brukt av Perikles, som var en av de viktigste politiske og militære lederne i bystaten Athen på 400-tallet før vår tidsregning. Direkte oversatt fra morsmålet til Perikles betyr demokrati «folkestyre».

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.   

  • På nynorsk

    Biblioteket

    Artikkel

    Det runde problemet

    Robert klarer ikkje å smile. Alt er berre rot. Og då han snubler i ei rund greie som ligg på golvet, skjønner Robert at han har eit problem.

    Forhåndsvisning av bok
  • På nynorsk

    Biblioteket

    Artikkel

    Ei kjedeleg bok

    Eg vil ut av denne boka!

    Forhåndsvisning av bok