Fag
- Engelsk (6716)
- Norsk (6615)
- Matematikk (3552)
- Naturfag (2937)
- Spansk (1620)
- Tysk (1553)
- Samfunnsfag (1504)
- KRLE (1127)
- Tverrfaglig (970)
- Religion og etikk (828)
- Sosialkunnskap (791)
- Fransk (682)
- Mat og helse (264)
- Kunst og håndverk (211)
- Kroppsøving (88)
Trinn
- Vg2 (2066)
- 5. trinn (1991)
- 6. trinn (1991)
- 7. trinn (1991)
- 1. trinn (1875)
- 2. trinn (1875)
- 3. trinn (1863)
- 4. trinn (1812)
- 10. trinn (1805)
- 8. trinn (1805)
- 9. trinn (1805)
- Vg1 (1530)
- Vg3 (585)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
- Jenny Margarete Halmøy (1)
- Karin Boye (1)
- Linn Skåber (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (110)
- Engelsk (78)
- folkehelse og livsmestring (75)
- Folkehelse og livsmeistring (65)
- samtale (54)
- Ytringsfrihet (44)
- bærekraftig utvikling (42)
- reflektere (42)
- utforsk (41)
- demokrati og medborgarskap (36)
- skrive (30)
- Livsmestring (26)
- Ytringsfridom (25)
- diskriminering (22)
- fordommer (22)
4285 treff
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 9.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag.
-
Godt grep!
Gente 8–10
Innholdspakke
Godt grep!På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.
-
6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig
-
10 Fattigdom og rikdom i verden
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning10 Fattigdom og rikdom i verden
-
1 Kildekritikk – hvordan vet du det?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.
-
12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartKjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt.
-
Godt grep!
Gente 8–10
Innholdspakke
Godt grep!På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.
-
Årsplan og informasjon
Gente 8–10
Innholdspakke
Årsplan og informasjonHer finner du årsplanene for Gente 10.
-
9 Kampen om Afrika
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet handler om hva koloniseringen på 1800- og 1900-tallet gjorde med Afrika, og hvordan den la grunnlag for en del av problemene verdensdelen fortsatt sliter med i dag. Afrika er en verdensdel rik på ressurser, men kampen om ressursene har skapt mange konflikter og bidratt til at mange mennesker har levd og fremdeles lever i fattigdom.
-
Monstermøte
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
PresentasjonDette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartNasjonalisme er et komplisert, men også stadig aktuelt tema. Kunnskap om begreper, som nasjon, nasjonalstat og nasjonalisme, er nyttige for å forstå historien og kunne orientere seg i dagens samfunn. Målet med dette kapitlet er å gi elevene en grunnleggende forståelse av ulike aspekter ved nasjonalismen og gjøre dem bevisste på hvilke farer overdreven nasjonalisme kan medføre. Temaet er knyttet til kjerneelementet demokrati og medborgerskap.
-
12 Arbeid, inntekt og forbruk
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet åpner for at elevene kan begynne å tenke over hva de har lyst til å gjøre når de blir eldre. Hva slags yrke ser de for seg at de kan ha? Hvordan ønsker de å leve og bruke pengene sine? Her vil elevene få muligheten til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i regning og sette opp et enkelt budsjett.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video