Fag
Trinn
- 10. trinn (12)
- 8. trinn (12)
- 9. trinn (12)
- 1. trinn (10)
- 2. trinn (10)
- 3. trinn (10)
- 5. trinn (10)
- 6. trinn (10)
- 7. trinn (10)
- 4. trinn (9)
- Vg1 (3)
- Vg2 (3)
- Vg3 (3)
Forfatter
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Demian Vitanza (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Ludvig Holberg (4)
- Mari Eggen Sager (4)
Nøkkelord
13 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En hustavleHer kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Du må ikke soveHer kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Når rettighet står mot rettighetI diskusjoner om menneskerettigheter er tanken ofte at de stiller minstekrav til myndighetene om hvordan de får behandle innbyggerne. Når menneskerettigheter kommer i konflikt, stemmer ikke dette bildet lenger. Bildetekst
-
Opplegg til Luridiumstyven
Biblioteket
Artikkel
LuridiumstyvenNummer 1 i serien William Wenton av Bobbie Peers.
-
Opplegg til Marshmallowsmaskinen
Biblioteket
Artikkel
MarshmallowsmaskinenNummer 1 i serien Oppdagerklubben av Bobbie Peers.
-
Frida
Biblioteket
Artikkel
Stjele-FridaNummer 3 i Frida-serien av Mari Sager.
-
Frida
Biblioteket
Artikkel
Pannekake-FridaNummer 4 i Frida-serien av Mari Sager.
-
Frida
Biblioteket
Artikkel
Doktor-FridaNummer 2 i Frida-serien av Mari Sager.
-
Med lyd
Biblioteket
Artikkel
Monster-FridaNummer 1 i Frida-serien av Mari Sager.
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.