Hopp til hovedinnhold

Søk

11 treff

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. 

  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje.

    Nummer 3 i serie Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bok
  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktors prompepulver

    Nummer 1 i serie Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Doktor Proktor

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor Proktor og det store gullrøveriet

    Nummer 4 i serien Doktor Proktor av Jo Nesbø.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Frida

    Biblioteket

    Artikkel

    Stjele-Frida

    Nummer 3 i Frida-serien av Mari Sager.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Frida

    Biblioteket

    Artikkel

    Pannekake-Frida

    Nummer 4 i Frida-serien av Mari Sager.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Frida

    Biblioteket

    Artikkel

    Doktor-Frida

    Nummer 2 i Frida-serien av Mari Sager.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Med lyd

    Biblioteket

    Artikkel

    Monster-Frida

    Nummer 1 i Frida-serien av Mari Sager.

    Forhåndsvisning av bokomslag
  • Til lærer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Ytringsfrihet – en innføring

    Hva er ytringsfrihet, og hvorfor er akkurat denne friheten så viktig? 

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.