Fag
Trinn
- 1. trinn (5)
- 10. trinn (5)
- 2. trinn (5)
- 3. trinn (5)
- 4. trinn (5)
- 5. trinn (5)
- 6. trinn (5)
- 7. trinn (5)
- 8. trinn (5)
- 9. trinn (5)
- Vg1 (1)
- Vg2 (1)
- Vg3 (1)
Forfatter
- Mari Eggen Sager (4)
- Jo Nesbø (3)
- Bobbie Peers (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nina E. Grøntvedt (2)
- Olav Hove (2)
- Vegard Markhus (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Arnulf Øverland (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Aslak Dørum (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Ellisiv Solskinnsbakk (1)
- Emilie Fongen (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
Nøkkelord
5 treff
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Det åpne samfunnEtter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 sa daværende statsminister Jens Stoltenberg at det norske samfunnet skulle svare terroristen med mer åpenhet og mer demokrati. Er Norge et åpent samfunn? Og hva innebærer det for et samfunn å være åpent?
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Kan du bidra til et bedre demokrati?Demokrati er et gammelt ord. Vi vet for eksempel at det ble brukt av Perikles, som var en av de viktigste politiske og militære lederne i bystaten Athen på 400-tallet før vår tidsregning. Direkte oversatt fra morsmålet til Perikles betyr demokrati «folkestyre».
-
På nynorsk
Biblioteket
Artikkel
Det runde problemetRobert klarer ikkje å smile. Alt er berre rot. Og då han snubler i ei rund greie som ligg på golvet, skjønner Robert at han har eit problem.
-
På nynorsk
Biblioteket
Artikkel
Ei kjedeleg bokEg vil ut av denne boka!
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.