Hopp til hovedinnhold

Søk

5207 treff

  • Addisjon med omgruppering

    Matemagisk 1–4

    Læringsløp

    Vi øver 2

    Oppgaver til omgruppering med tosifrede tall uten tierovergang.

  • Eksperimentelt

    Kjemi 1–2

    Video

  • Kjemi 2

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Nanoteknologi – hva er det?

    Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk. 

  • Til lærer

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Speeddate

    Oppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.

  • Til lærer

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Fluesmekkeren – om kommunikasjon

    Denne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?

  • Matemagisk 1–4

    Matemagisk 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Store spørsmål 1-4

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Fordypningsoppgaver

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Boyhood

    Se filmen «Boyhood» og svar deretter på spørsmålene.

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Video

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet

    Alle vet at det er galt å mobbe. Likevel blir 50 000 barn og unge i Norge mobbet av sine medelever.

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Ivan Pavlov: Klassisk betinging

    Ivan Pavlovs (1849–1936) eksperiment, som viser hvordan vi lærer gjennom assosiasjoner, er et av de mest kjente eksperimentene i psykologihistorien.

  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Hukommelse og hjerneforskning

    Hukommelsen er en av de mest grunnleggende egenskapene hos oss mennesker. Den er limet som gir livet sammenheng og mening. Og hjernen er kjernen for hukommelsen.

  • Til lærer

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Tankekart

    En rask oversikt over innholdet i kapitlet.

  • 2 Likevekter og løselighet

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    2 Likevekter og løselighet

    Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer.   Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.  Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer.   Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.  

    Kjemi2_kap2_collage_04_web.jpg
  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    4.1 Katalysatorer – «elefant-tannpasta»

    Hensikt For å illustrere effekten av å tilsette en katalysator kan vi bruke den klassiske «elefant-tannpastaen», der KI fungerer som en katalysator for nedbrytingen av H 2 O 2 til H 2 O og O 2 .

  • Laboratorieteknikker

    Kjemi 1–2

    Video