Fag
- Norsk (5144)
- Engelsk (4634)
- Matematikk (3466)
- Naturfag (1336)
- KRLE (1124)
- Religion og etikk (874)
- Tverrfaglig (872)
- Samfunnsfag (811)
- Tysk (639)
- Spansk (559)
- Psykologi (483)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
Trinn
- 10. trinn (2497)
- 8. trinn (2497)
- 9. trinn (2497)
- 5. trinn (2022)
- 6. trinn (2022)
- 7. trinn (2022)
- 1. trinn (1801)
- 2. trinn (1801)
- 3. trinn (1788)
- 4. trinn (1738)
- Vg3 (1257)
- Vg1 (1245)
- Vg2 (1047)
Forfatter
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Olav Hove (2)
- Vebjørn Horsfjord (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Helle Aarnes (1)
- Martine Svanevik (1)
Nøkkelord
- KRLE (59)
- demokrati og medborgerskap (55)
- utforsk (55)
- Livet på jorda (51)
- viktige ord (47)
- bærekraftig utvikling (43)
- kropp og helse (41)
- folkehelse og livsmestring (39)
- jorda og universet (33)
- stoffer (26)
- Ytringsfrihet (25)
- energi og krefter (25)
- livsmestring (25)
- norsk (25)
- Biologisk mangfold (23)
4218 treff
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Stages 8–10
Video
-
Eksperimentelt
Kjemi 1–2
Video
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kjemi 2
Kjemi 1–2
Artikkel
Nanoteknologi – hva er det?Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Blandinger og løsninger
Solaris 1–4
Læringsløp
Skille sand fra vannBland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Fordypningsoppgaver
Psykologi 1–2
Artikkel
BoyhoodSe filmen «Boyhood» og svar deretter på spørsmålene.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Video
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnetAlle vet at det er galt å mobbe. Likevel blir 50 000 barn og unge i Norge mobbet av sine medelever.