Fag
- Norsk (5144)
- Engelsk (4642)
- Matematikk (3384)
- Naturfag (1916)
- KRLE (1136)
- Religion og etikk (864)
- Tverrfaglig (861)
- Samfunnsfag (817)
- Tysk (645)
- Spansk (559)
- Psykologi (483)
- Historie (297)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (194)
Trinn
- 10. trinn (2978)
- 8. trinn (2978)
- 9. trinn (2978)
- 5. trinn (2011)
- 6. trinn (2011)
- 7. trinn (2011)
- Vg1 (1957)
- Vg2 (1860)
- 1. trinn (1501)
- 2. trinn (1501)
- 3. trinn (1485)
- 4. trinn (1485)
- Vg3 (1217)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Helle Aarnes (1)
- Kereen Getten (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
- utforsk (61)
- KRLE (59)
- viktige ord (57)
- bærekraftig utvikling (56)
- folkehelse og livsmestring (54)
- Livet på jorda (50)
- kropp og helse (41)
- engelskspråklige land (38)
- English speaking countries (35)
- stoffer (33)
- jorda og universet (32)
- UK (28)
- demokrati og medborgerskap (27)
- oppsummering (26)
- Biologisk mangfold (25)
4729 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Oppstart – Stoffer og blandinger
Solaris 1–4
Læringsløp
Den store hagefestenTekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Stoffer og blandinger.
-
Å holde varmen
Solaris 1–4
Læringsløp
Utforsk: Å holde varmenUtforsking i læringsløpet "Høsten er her"Utforsking i læringsløpet "Høsten er her"
-
Oppstart – Den gavmilde naturen
Solaris 1–4
Læringsløp
Den gavmilde naturenTekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Den gavmilde naturen.Tekst i læringsløpet "Oppstart" i temaet Den gavmilde naturen.
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Hva nå?Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Snakk sammen om hva resultatene kan bety.Lag spørsmål og gjennomfører ditt eget forskningsprosjekt. Snakk sammen om hva resultatene kan bety.
-
Om og om igjen
Solaris 1–4
Læringsløp
Den skyen ser ut som ...Tekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet VannTekst i læringsløpet "Om og om igjen" i temaet Vann
-
Stillingsenergi og bevegelsesenergi
Solaris 1–4
Læringsløp
Energi flytter på segVideo og tekst i læringsløpet "Hvor kommer energien fra?" i temaet Energi.Video og tekst i læringsløpet "Hvor kommer energien fra?" i temaet Energi.
-
Bare én gud
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Visste du at ...?Tekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Temperatur og energi
Solaris 1–4
Læringsløp
Visste du at ...Tekst i læringsløpet "Temperatur og energi" i temaet Energi.Tekst i læringsløpet "Temperatur og energi" i temaet Energi.
-
Min læring
Solaris 1–4
Læringsløp
Hva med Fysaken?Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.Oppgave i læringsløpet "Min læring" i temaet Naturen tilpasser seg.
-
Hvorfor blir vi syke?
Solaris 1–4
Læringsløp
Visste du at ...Tekst om at man må bruke mikroskop for å kunne se bakterier og virus i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"Tekst om at man må bruke mikroskop for å kunne se bakterier og virus i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"
-
Årstider
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Samenes årstiderTekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"Tekst i læringsløpet "Årstider" i temaet "Årstider og kalendere"
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Arkeologen fortellerOppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"Oppgave i læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus?" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
Mange guder
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
HinduismeTekst i læringsløpet "Begynnelser".Tekst i læringsløpet "Begynnelser".
-
Solaris 1–4
Solaris 1–4
Artikkel
AR Aschehoug og 3D-modellerMed appen AR Aschehoug kan dere holde en smarttelefon eller et nettbrett over bestemte bilder i læreboka, og få opp en 3D-modell eller en video.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vaisakhi
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
-
Vesak
Store spørsmål 1–4
Læringsløp