Hopp til hovedinnhold

Søk

5432 treff

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Stages 8–10

    Video

  • Søvn, mosjon og mat

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Før du skal sove

    Tekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?Tekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?

  • Bli en forsker

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Bli en forsker

    Læringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.Læringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.

    mange nysgjerrige barn, ser nærmere på noe foran dem. Et av barna ser gjennom et forstrørrelsesglass.
  • Eksperimentelt

    Kjemi 1–2

    Video

  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Eneveldet

    Dette bør du kunne om eneveldet.

    Oppføring av slottet i Versailles.
  • Interaktive tester

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Vikingferder og kulturmøter

    Dette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.

    Vikingskipsmuseet på Bygdøy.
  • Kjemi 2

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Nanoteknologi – hva er det?

    Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk. 

  • Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Kilder

    Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.

  • Perspektiver

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Et samfunn for alle?

    Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.

  • Store spørsmål 1-4

    Store spørsmål 1-4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Årsplan

    Arena 1–4

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka.  Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer. 

  • Oppstart – Kroppens forsvar

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Kroppens forsvar

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet Kroppens forsvar.Læringsløpet "Oppstart" i temaet Kroppens forsvar.

    Små menn inni en maskin. Maskinen er satt sammen av mange deler og tannhjul som virker sammen.
  • Blandinger og løsninger

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Skille sand fra vann

    Bland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.

    Analog aktivitet inne
  • Smittsomme sykdommer

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Vi kan smitte hverandre

    Tekst om smitte i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"Tekst om smitte i læringsløpet "Hvordan kan du holde deg frisk?"

    Thumbnail.
  • Kan vi høre en bæsj?

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Kan vi høre en bæsj?

    Lesetekst i læringsløpet "Bæsj og andre spor".Lesetekst i læringsløpet "Bæsj og andre spor".

    Thumbnail.
  • Kan vi høre en bæsj?

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Bæsj eller ekskrementer?

    Lesetekst i læringsløpet "Bæsj og andre spor".Lesetekst i læringsløpet "Bæsj og andre spor".

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.