Hopp til hovedinnhold

Søk

53 treff

  • 4 Stråling – overføring av energi og informasjon

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    4 Stråling – overføring av energi og informasjon

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • 3 Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    3 Drivhuseffekten og klimaendringer

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • 7 Energi fra kjemiske reaksjoner

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    7 Energi fra kjemiske reaksjoner

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Celler

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Se på celler fra de grønne delene på planten (fagermose)

    I dette forsøket skal du se på celler fra for eksempel mosen fagermose og studere cellenes oppbygging og hvordan de er organisert. Du skal sammenlikne med andre typer planteceller.

    Et nærbilde av et grønt blad.
  • Kunnskap om naturen

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Hva handler det om?

    Les hva kapitlet handler om og hva du skal lære.

    Oreskog.
  • Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Gasser i vann

    I denne aktiviteten skal dere undersøke sammenhengen mellom temperaturen i vann og evnen vannet har til å holde på gasser.

  • Songs

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    Songs

    Samling av sanger.

  • Bærekraftig bruk av naturressursene

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Økologisk fotavtrykk

    En måte å måle forbruket vårt på er hvor stort areal som trengs for å produsere alle ressursene vi bruker – til energi, mat, klær og alle andre produkter – i tillegg til det arealet med skog som trengs for å absorbere klimagassene fra forbruk og transport. Dette arealet kalles det økologiske fotavtrykket vårt.

  • Fornybare og ikke-fornybare naturressurser

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Ikke-fornybare ressurser

    Naturressurser hentes fra naturen på ulike måter. For eksempel utvinnes aluminium fra dagbrudd, der man graver seg ned rett fra overflaten. Dagbrudd fører til store inngrep i naturen.

  • Fornybare og ikke-fornybare naturressurser

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Økosystemtjenester

    Hvor mye er en tur på fjellet eller i skogen verdt? Og hva med mangfoldet av arter?

  • Kontinenter på vandring

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Kontinentpuslespill

    Læreren gir deg en utskrift av et verdenskart. Klipp rundt kontinentene slik at du får løse biter med Sør-Amerika, Nord-Amerika, Afrika og Australia. Asia og Europa kan få henge sammen, men klipp ut India som en egen del. Prøv å pusle bitene sammen til ett kontinent (det er lov å ta en titt på et kart av Pangea).

  • Naturressurser

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Lag en plakat – FNs bærekraftsmål

    FN har laget 17 bærekraftsmål som skal være verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Alle målene er presentert på nettsidene til fn.no.

  • Grunnstoffene og periodesystemet

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Kjennetegn på kjemiske reaksjoner

    Når vi blander ulike stoffer, kan vi undersøke om det har skjedd en kjemisk reaksjon, ved å se etter følgende kjennetegn: fargeforandring, temperaturforandring, utsending av lys, gassbobler og utfelling av fast stoff. I dette forsøket skal du blande ulike stoffer og se etter tegn på om det skjer en kjemisk reaksjon.

  • Grunnstoffene og periodesystemet

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Lag hydrogengass og knallgass

    I dette forsøket skal du først lage hydrogengass og undersøke noen av egenskapene denne gassen har. Etterpå skal du lage knallgass og så sammenlikne de to gassene.

    En lærer i blå skjorte lærer sine elever kjemi.
  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Andre oppgaver om informasjonsteknologi og elektronikk

    Andre oppgaver til kapittelet Informasjonsteknologi og elektronikk.

  • Jorda i forandring

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Sammendrag om jorda i forandring

    Jordas overflate er hele tiden i endring. Platebevegelser skyver kontinentene rundt og former landskapet.

  • Energi omdannes og overføres

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Varme og stråling er overføring av energi

    Energi kan overføres som varme. Når du holder rundt en kopp varm kakao, kjenner du at det strømmer varme fra koppen til hendene dine.

  • Energi overalt

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Sammendrag om energi overalt

    Når noe skjer, omdannes eller overføres energi. Vi har ulike former for energi; elektrisk energi, kjemisk energi, strålingsenergi, kjerneenergi, termisk energi og lydenergi er noen eksempler.

  • Stråling – overføring av energi og informasjon

    Grunnbok i historie

    Video

  • Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Drivhusgasser og klimaendringer

    Drivhusgasser i atmosfæren slipper solstrålene inn, men virker som en barriere mot varmestrålingen fra jorda. En økning av innholdet av drivhusgasser i atmosfæren har ført til en varmere jordklode. Ved å slippe ut flere drivhusgasser påvirker vi mennesker karbonkretsløpet og dermed temperaturen på jorda.  Uten drivhuseffekten ville planeten vår ha vært for kald til at vi kunne ha eksistert her. Men denne prosessen er i dag en hovedårsak bak den globale oppvarmingen. Hva er egentlig drivhuseffekten, og hvorfor er den slik en gåte?Uten drivhuseffekten ville planeten vår ha vært for kald til at vi kunne ha eksistert her. Men denne prosessen er i dag en hovedårsak bak den globale oppvarmingen. Hva er egentlig drivhuseffekten, og hvorfor er den slik en gåte?