Hopp til hovedinnhold

Søk

17 treff

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Sumarkvelden

    Her kan du lese diktet  Sumarkvelden av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet  Sumarkvelden av forfatter Ivar Aasen.

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Nordmannen

    Her kan du lese diktet  Nordmannen av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet  Nordmannen av forfatter Ivar Aasen.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Gamle Grendi

    Her kan du lese diktet  Gamle Grendi av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet  Gamle Grendi av forfatter Ivar Aasen.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Gamle Norig

    Her kan du lese diktet  Gamle Norig av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet  Gamle Norig av forfatter Ivar Aasen.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.

  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En hustavle

    Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Litterær tekst

    Du må ikke sove

    Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937. 

  • Med pennen som våpen

    Åpne ressurser

    Læringsløp

  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Når rettighet står mot rettighet

    I diskusjoner om menneskerettigheter er tanken ofte at de stiller minstekrav til myndighetene om hvordan de får behandle innbyggerne. Når menneskerettig­heter kommer i konflikt, stemmer ikke dette bildet lenger. Bildetekst

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Dei Gamle Fjelli

    Her kan du lese novellen Dei Gamle Fjelli av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese novellen Dei Gamle Fjelli av forfatter Ivar Aasen.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    3: Refleksjon

    Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. 

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    4: Debattrunden

    Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    2: Fordypning

    Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.

  • Sakprosa

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Om vort Skriftsprog

    Les notatet Om vort Skriftsprog  av forfatter Ivar Aasen.Les notatet Om vort Skriftsprog  av forfatter Ivar Aasen.

  • Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Læringsløp

    1: Hva sier lovverket?

    Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.