Hopp til hovedinnhold

Søk

985 treff

  • Mat gjør kroppen glad!

    Fokus Sosialkunnskap

    Artikkel

    Skriv oppskrift

    Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.

    Gryte og matvarer som egg, fisk og grønnsaker.
  • Elektromagnetisk stråling og trådløs kommunikasjon

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Elektromagnetisk stråling og trådløs kommunikasjon

    Her finner du innhold til kompetansemålet: beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon Innhold til kompetansemålene om risikovurdering, avfallshåndtering og teknologi er inkludert der det er faglig relevant.Her finner du innhold til kompetansemålet: beskrive ulike typer elektromagnetisk stråling og gi eksempler på hvordan stråling benyttes i trådløs kommunikasjon Innhold til kompetansemålene om risikovurdering, avfallshåndtering og teknologi er inkludert der det er faglig relevant.

  • Utforsk!

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Livsløp og bærekraftig utvikling

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Livsløp og bærekraftig utvikling

    Her finner du innhold til kompetansemålet: undersøke ulike materialers og produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftsperspektiv Innhold til kompetansemålene om risikovurdering, avfallshåndtering og teknologi er inkludert der det er faglig relevant.Her finner du innhold til kompetansemålet: undersøke ulike materialers og produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftsperspektiv Innhold til kompetansemålene om risikovurdering, avfallshåndtering og teknologi er inkludert der det er faglig relevant.

  • Digitalt kapittel

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Nøkkelstoff

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Nøkkelstoff

    Her finner du en kort oppsummering av kapitlets viktigste temaer.Her finner du en kort oppsummering av kapitlets viktigste temaer.

  • Digitalt kapittel

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Materialer og overflatebehandling

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Materialer og overflatebehandling

    Her finner du innhold til kompetansemålet: undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv Innhold til kompetansemålene om risikovurdering, avfallshåndtering og teknologi er inkludert der det er faglig relevant.Her finner du innhold til kompetansemålet: undersøke egenskapene til ulike materialer og overflatebehandlinger og vurdere bruk av disse i et bærekraftsperspektiv Innhold til kompetansemålene om risikovurdering, avfallshåndtering og teknologi er inkludert der det er faglig relevant.

  • Forsøk

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Forsøk

    Her finner du en samling av  Utforsk!  fra det digitale kapitlet.Her finner du en samling av  Utforsk!  fra det digitale kapitlet.

  • Kapittelprøver

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Kapittelprøver

    Her finner du forslag til kapittelprøver i PDF- og Word-format. Det skal være meningsfylt samsvar mellom undervisningen, vurderingene og læringsmålene. Begrepet meningsfylt samsvar er en oversettelse fra det engelske ordet Constructive alignment (se f.eks. John Biggs, 1996 ). Kapittelprøvene er derfor kun et utgangspunkt, der du må gjøre valg på bakgrunn av slik du kjenner din klasse og hva du har lagt vekt på i din undervisning. Kan hende prøveforslagene har for stor arbeidsmengde for din klasse eller oppgavene ikke treffer 100 % med tanke på hva dere har gått gjennom. Enkelte oppgaver er av typen «Gjør rede for en utforskning du selv har utført i naturfagtimene.» Her har du mulighet til å spisse spørsmålet i retning av ett eller flere forsøk du har lagt vekt på.  Fordi kapittelprøvene er ment til inspirasjon har vi ikke laget løsningsforslag. Løsningen vil flere steder være avhengig av hvordan din klasse har arbeidet med de ulike kompetansemålene. Lykke til med vurderingen! 

  • Forsøk

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Forsøk

    Her finner du fullstendige forsøksbeskrivelser. I hvert av forsøkene finner du også informasjon om  risikovurdering  og  avfallshåndtering . Her finner du også en samling av  Utforsk!  fra det digitale kapitlet.Her finner du fullstendige forsøksbeskrivelser. I hvert av forsøkene finner du også informasjon om  risikovurdering  og  avfallshåndtering . Her finner du også en samling av  Utforsk!  fra det digitale kapitlet.

  • Digitalt kapittel

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Utforsk!

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Twig-filmer samlet

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Twig-filmer samlet

    Her finner du Twig-filmene som også er publisert på sidene til kapitlene fra boka og de digitale kapitlene.

  • Digitalt kapittel

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Nøkkelstoff

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Nøkkelstoff

    Her finner du en kort oppsummering av læringsløpets viktigste temaer.Her finner du en kort oppsummering av læringsløpets viktigste temaer.

  • Utforsk!

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Utforsk!

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Digitalt kapittel

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Kapittelprøver

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Kapittelprøver

    Her finner du forslag til kapittelprøver i PDF- og Word-format. Det skal være meningsfylt samsvar mellom undervisningen, vurderingene og læringsmålene. Begrepet meningsfylt samsvar er en oversettelse fra det engelske ordet Constructive alignment (se f.eks. John Biggs, 1996 ). Kapittelprøvene er derfor kun et utgangspunkt, der du må gjøre valg på bakgrunn av slik du kjenner din klasse og hva du har lagt vekt på i din undervisning. Kan hende prøveforslagene har for stor arbeidsmengde for din klasse eller oppgavene ikke treffer 100 % med tanke på hva dere har gått gjennom. Enkelte oppgaver er av typen «Gjør rede for en utforskning du selv har utført i naturfagtimene.» Her har du mulighet til å spisse spørsmålet i retning av ett eller flere forsøk du har lagt vekt på.  Fordi kapittelprøvene er ment til inspirasjon har vi ikke laget løsningsforslag. Løsningen vil flere steder være avhengig av hvordan din klasse har arbeidet med de ulike kompetansemålene. Lykke til med vurderingen!