Fag
Trinn
- 10. trinn (7)
- 8. trinn (7)
- 9. trinn (7)
- 1. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 4. trinn (1)
- 5. trinn (1)
- 6. trinn (1)
- 7. trinn (1)
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Hege Siri (6)
- Ingvild Vik, journalist (6)
- Lars Saabye Christensen (6)
- Linn Skåber (6)
- Teresa Grøtan (6)
- Ellen Birgitte Johnsrud (5)
- Halldis Moren Vesaas (5)
- Mattias Göransson (5)
- Roald Dahl (5)
- Vera Micaelsen (5)
- Amalie Skram (4)
- André Bjerke (4)
Nøkkelord
7 treff
-
Skriv en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
FriskrivingFinn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon.
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Litterære virkemidlerNår du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Livredd for å leve, dødsredd for å døHva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Bygg opp en fortellingTenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Til læreren
Fabel 8–10
Artikkel
Norskundervisning etter fagfornyelsenDen nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.
-
Fabel og norskfaget
Fabel 8–10 Bokstøtte
Artikkel
Norskundervisning etter fagfornyelsenDen nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.