Fag
- Norsk (4027)
- Engelsk (2418)
- Matematikk (2385)
- Religion og etikk (858)
- Tverrfaglig (858)
- KRLE (852)
- Psykologi (483)
- Naturfag (452)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Spansk (265)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- 8. trinn (3847)
- 10. trinn (3842)
- 9. trinn (3842)
- Vg2 (3213)
- Vg1 (3062)
- 5. trinn (2678)
- 6. trinn (2678)
- 7. trinn (2678)
- 1. trinn (1469)
- 2. trinn (1469)
- 3. trinn (1457)
- 4. trinn (1406)
- Vg3 (1255)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Helle Aarnes (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
Nøkkelord
2724 treff
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Stages 8–10
Video
-
Søvn, mosjon og mat
Solaris 1–4
Læringsløp
Før du skal soveTekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?Tekst i læringsløpet "Søvn, mosjon og mat" i temaet Hvordan har du det?
-
Bli en forsker
Solaris 1–4
Læringsløp
Bli en forskerLæringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.Læringsløpet "Bli en forsker" i temaet Ut og forske.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Blandinger og løsninger
Solaris 1–4
Læringsløp
Skille sand fra vannBland salt, sand og vann. Går det an å få sand, salt og vann hver for seg igjen? Lag forslag til hvordan dere kunne gjort det. Prøv ut noen av forslagene.
-
IKKE FERDIG Spise sammen
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Mat!Tekst i mat og helse
-
Velkommen til burgerskolen!
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Hva er en hamburger?Hvilket land kommer hamburgeren fra? Og heter matretten egentlig hamburger eller burger? Utforsk hamburgerens historie og hva som kjennetegner matretten. Hva finner dere ut?
-
Oppskrifter
Mat og helse 1–7
Artikkel
GuacamoleFinn fram ingrediensene, og les framgangsmåten før du starter.
-
Næringsstoffer
Mat og helse 1–7
Læringsløp
NæringsstofferVi har tre store grupper av . Det er fett, karbohydrater og proteiner. Alle disse trenger du å få i deg i løpet av en dag. Men hvordan vet du hvilke matvarer som har mye av disse næringsstoffene? Og hva er egentlig forskjellen på karbohydrater, fett og proteiner?
-
Velkommen til burgerskolen!
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Velkommen til burgerskolen!Har du noen gang smakt en saftig og god burger? Hvilken type burger var det? I dette temaet skal du gjennom å bli bedre kjent med matretten burger, lære hva mat og drikke gjør for kroppen vår og hvilken næring som finnes i ulike matvarer. Du skal også få lage smakfulle og fristende burgere!
-
Burgerskolen
Mat og helse 1–7
Artikkel
Mat - drivstoffet til kroppen!Hva gjør kroppen i løpet av en dag? Hva trenger kroppen for å kunne gjøre det den gjør? Les overskriften. Hva betyr det at maten er drivstoffet til kroppen, tror dere?
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
UteskoleTekst i læringsløpet "På bærtur"Tekst i læringsløpet "På bærtur"
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Mat jorda rundtHele klassen samler oppskrifter på retter fra hele verden. Velg én rett du har lyst til å lage, og lag den til dem du bor sammen med. Ta bilder og skriv om prosessen og hvordan det smakte. Til slutt finner du tre interessante fakta om landet matretten kommer fra.
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.