Fag
Trinn
- Vg2 (14)
- Vg3 (14)
- 1. trinn (1)
- 10. trinn (1)
- 2. trinn (1)
- 3. trinn (1)
- 4. trinn (1)
- 5. trinn (1)
- 6. trinn (1)
- 7. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
15 treff
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Medisin mot koronavirusVåren 2020 ble sterkt preget av SARS-Cov-2 (eller koronaviruset), og førte til store nasjonale tiltak i Norge, og internasjonale tiltak i resten av verden. Denne situasjonen blir ofte kalt koronakrisen. Nyhetsbildet var farget av krisen, og mange eksperter, forskere og andre ble intervjuet daglig om situasjonen. Koronavirus
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Liv på Venus?14. september 2020 publiserte et lag med internasjonale forskere en artikkel i det anerkjente tidsskriftet Nature Astronomy. Forskerne forklarte at de hadde oppdaget relativt store mengder av gassen fosfin i atmosfæren på planeten Venus.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Grottefest i OsloNatt til søndag 30. august 2020 ble fem personer kritisk skadet og totalt 25 personer innlagt på sykehus etter en rave-fest.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Antibac og koronavirusUtbruddet av koronavirus har resultert i at Antibac plutselig er blitt en mangelvare. På nettet florerer det med oppskrifter på hjemmelagd Antibac. Spørsmålet er om disse oppskriftene faktisk gir hånddesinfeksjon. Antibac
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Plastspisende bakterierPolyuretan er en mye brukt plasttype som vi finner igjen i syntetiske fibre (som spandex), joggesko, kjøkkensvamper, madrasser og mye annet.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2024NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i våpenindustrienSerien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i undervisningKunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Arbeid og kompetanseDen industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2023NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Muligheter og utfordringer med KIMed tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: «Deepfakes»«Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Sosiale medierI forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.
-
Artikler
Fabel 8–10
Artikkel
Eksplosjonen i BeirutDen 5. august 2020 eksploderte et varehus i havneområdet i Beirut i Libanon. Eksplosjonen var fryktelig kraftig.
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.