Fag
Trinn
- Vg2 (23)
- Vg3 (23)
- Vg1 (9)
- 10. trinn (4)
- 8. trinn (4)
- 9. trinn (4)
- 1. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 5. trinn (2)
- 6. trinn (2)
- 7. trinn (2)
- 4. trinn (1)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Arnulf Øverland (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
Nøkkelord
25 treff
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Antibac og koronavirusUtbruddet av koronavirus har resultert i at Antibac plutselig er blitt en mangelvare. På nettet florerer det med oppskrifter på hjemmelagd Antibac. Spørsmålet er om disse oppskriftene faktisk gir hånddesinfeksjon. Antibac
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En hustavleHer kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Grottefest i OsloNatt til søndag 30. august 2020 ble fem personer kritisk skadet og totalt 25 personer innlagt på sykehus etter en rave-fest.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Gamle GrendiHer kan du lese diktet Gamle Grendi av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Gamle Grendi av forfatter Ivar Aasen.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Gamle NorigHer kan du lese diktet Gamle Norig av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Gamle Norig av forfatter Ivar Aasen.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
NordmannenHer kan du lese diktet Nordmannen av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Nordmannen av forfatter Ivar Aasen.
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
SumarkveldenHer kan du lese diktet Sumarkvelden av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese diktet Sumarkvelden av forfatter Ivar Aasen.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Medisin mot koronavirusVåren 2020 ble sterkt preget av SARS-Cov-2 (eller koronaviruset), og førte til store nasjonale tiltak i Norge, og internasjonale tiltak i resten av verden. Denne situasjonen blir ofte kalt koronakrisen. Nyhetsbildet var farget av krisen, og mange eksperter, forskere og andre ble intervjuet daglig om situasjonen. Koronavirus
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Du må ikke soveHer kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Liv på Venus?14. september 2020 publiserte et lag med internasjonale forskere en artikkel i det anerkjente tidsskriftet Nature Astronomy. Forskerne forklarte at de hadde oppdaget relativt store mengder av gassen fosfin i atmosfæren på planeten Venus.
-
Artikler
Kjemi 1–2
Artikkel
Plastspisende bakterierPolyuretan er en mye brukt plasttype som vi finner igjen i syntetiske fibre (som spandex), joggesko, kjøkkensvamper, madrasser og mye annet.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Dei Gamle FjelliHer kan du lese novellen Dei Gamle Fjelli av forfatter Ivar Aasen.Her kan du lese novellen Dei Gamle Fjelli av forfatter Ivar Aasen.
-
Sakprosa
Tekstbanken
Litterær tekst
Om vort SkriftsprogLes notatet Om vort Skriftsprog av forfatter Ivar Aasen.Les notatet Om vort Skriftsprog av forfatter Ivar Aasen.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: Arbeid og kompetanseDen industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Tema: KI i undervisningKunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.
-
5A Kunstig intelligens
Informasjonsteknologi 1–2
Læringsløp
Muligheter og utfordringer med KIMed tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.
-
Eksamensløsninger (LK20)
Informasjonsteknologi 1–2
Artikkel
Løsningsforslag Eksamen Vår 2023NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.