Fag
- Norsk (5140)
- Engelsk (4635)
- Matematikk (3384)
- Naturfag (1916)
- KRLE (1136)
- Religion og etikk (864)
- Tverrfaglig (861)
- Samfunnsfag (817)
- Tysk (645)
- Spansk (558)
- Psykologi (483)
- Historie (297)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (194)
Trinn
- 10. trinn (1589)
- 8. trinn (1589)
- 9. trinn (1589)
- 5. trinn (1417)
- 6. trinn (1417)
- 7. trinn (1417)
- Vg2 (1269)
- 1. trinn (996)
- 2. trinn (996)
- 3. trinn (980)
- 4. trinn (930)
- Vg1 (864)
- Vg3 (443)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Kereen Getten (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (61)
- engelskspråklige land (38)
- English speaking countries (35)
- folkehelse og livsmestring (29)
- UK (28)
- Ytringsfrihet (26)
- Storbritannia (25)
- norsk (25)
- livsmestring (24)
- konsentrasjon (23)
- Pusterom (22)
- oppmerksomhet (22)
- psykisk helse (22)
- roe ned (22)
- tilstedeværelse (22)
2008 treff
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Hva er historie?
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Hva er historie?Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.Læringsløpene gir innsikt i hvordan du kan arbeide med historiefaget.
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Gjelder menneskerettighetene for alle?Fra slutten av 1600-tallet og fram til i dag har opplysningstidas ideer satt dagsorden for politikken over store deler av verden. Vi sier at opplysningstida markerer begynnelsen på den moderne perioden i historien, en periode som fremdeles varer. Fanebærerne for en slik modernisering mener selv at samfunnene blir mer preget av fornuftsstyring.
-
Bruk og misbruk av historie
Grunnbok i historie
Læringsløp
«Vi» og «de andre»Fellesskapet gir fordeler. Derfor har den nasjonale historieskrivingen vist seg å være seiglivet.
-
Å foreta en problemorientert undersøkelse
Grunnbok i historie
Læringsløp
DisposisjonFør du gjennomfører en undersøkelse, bør du ha tenkt gjennom hvordan du vil presentere resultatene.
-
Del 4: 1500–1750
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Del 4: 1500–1750Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.Her finner du innhold til kapitlene 22–29. Minnesmerke over ofrene for hekseprosessene i Finnmark, ved Steilneset, Vardø. Minnesmerket er en gave fra arkitekt Peter Zumthor og kunstneren Louise Bourgeois. Minnesmerket består av to bygg. Det ene er en lang minnehall med 91 opplyste vinduer, ett for hvert offer. Det andre er bygget i glass og rommer stolen på bildet. Fra setet brenner det gassflammer. Stolen reflekteres fra sju speil. Minnestedet ble åpnet 23. juni 2011 av dronning Sonja.
-
Del 6: 1914 og framover
Grunnbok i historie
Innholdspakke
Del 6: 1914 og framoverHer finner du innhold til kapitlene 48–68. Olje og gass har vært en viktige råvarer for Norge og verden i perioden etter 1914, både når det gjelder økonomi, industri, klima og konflikt. Bildet er fra Smiodden i Kvernevik på Nord-Jæren og viser minnesmerket «Brutt lenke», som ble avduket av kronprins Harald 20. mars 1986. «Brutt lenke» er reist til minne over de 89 oljearbeiderne som omkom i Alexander L. Kielland ulykken i Nordsjøen 27. mars 1980. «Brutt lenke» er laget av Johannes Bloch Hellum.Her finner du innhold til kapitlene 48–68. Olje og gass har vært en viktige råvarer for Norge og verden i perioden etter 1914, både når det gjelder økonomi, industri, klima og konflikt. Bildet er fra Smiodden i Kvernevik på Nord-Jæren og viser minnesmerket «Brutt lenke», som ble avduket av kronprins Harald 20. mars 1986. «Brutt lenke» er reist til minne over de 89 oljearbeiderne som omkom i Alexander L. Kielland ulykken i Nordsjøen 27. mars 1980. «Brutt lenke» er laget av Johannes Bloch Hellum.
-
Å studere en historisk person
Grunnbok i historie
Læringsløp
Å studere en historisk personDette læringsløpet gir en kort innføring i problemstillinger og verktøy knyttet til å studere historiske personer.Dette læringsløpet gir en kort innføring i problemstillinger og verktøy knyttet til å studere historiske personer.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
UndervisningsoppleggHer har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Den romerske antikkenDette bør du kunne om den romerske antikken.
-
Oppgaver
Grunnbok i historie
Artikkel
VelferdsytelserVelferdsstaten gir oss hjelp når vi trenger det og sikrer at alle får samme tilgang til for eksempel skolegang. I denne oppgaven skal vi se på ulike velferdsytelser og hvordan vi bruker eller bidrar til velferdsstaten på ulike tidspunkt i livet.
-
Likestillingskampen
Grunnbok i historie
Læringsløp
Tradisjonelle kirkebryllup – hva betyr ritualene, og hvor kommer de fra?I Norge i dag er det vanlig at unge par som skal gifte seg, tar i bruk tradisjonelle bryllupsritualer.
-
Oppgaver
Grunnbok i historie
Artikkel
«Statskupp over radio»I denne oppgaven skal du finn ut mer om Vidkun Quisling, Nasjonal Samling og radioen, blant annet gjennom å granske radiotalen og partiprogrammet som kilder.
-
Kapittelpresentasjoner
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
KapittelpresentasjonerHer finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.