Hopp til hovedinnhold

Søk

1236 treff

  • Årsplan

    Arena 1–4

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka.  Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke  planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer. 

  • Menneskerettigheter

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Lag en plakat

    Du skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.

  • Det var en gang ...

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.

    4_rød_thumb.png
  • Hvorfor trenger vi å høre til?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

  • Levende grafer

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Inspirasjon

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.

    1_grønn_thumb.png
  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    FN-dagen

    Hvor ulike er vi egentlig?

    Syv mennesker i ulike aldre står sammen og ser mot oss. De smiler og ler. Rundt menneskene er det flere hvite duer.
  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Statens inntekter og utgifter

     Oppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Video

  • Monstermøte

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Utprøving

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.

    4_rød_thumb.png
  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag dyr

    Elevene lager fantasifulle dyr av doruller.

    Film_thumb_grønn.png
  • Å være norsk

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Å være norsk

    I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner  om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner  om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.

  • Eske med lokk

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Undersøkelse

    Finn ut om noen har gjort noe som likner fra før.

    2_grønn_thumb.png
  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Det amerikanske valget

    I dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring  sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA  og gjøre oppgavene i del 2.

  • Vær kreativ

    Kunst og håndverk 1–7

    Artikkel

    Lag regnbue

    Elevene lager regnbue av silkepapir.  Kompetansemål 2. trinn:  vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir

    Film_thumb_grønn.png
  • Den norske velferdsstaten

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Omfordeling av statsbudsjettet

    Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.

  • Inkluderende arbeidsliv

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Inkluderende arbeidsliv

    I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:

  • Utenforskap og barnefattigdom

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Samarbeidslæring

    Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.

  • Lær fagbegrepene i kapittel 6

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Test deg selv

    Svar på spørsmålene under. NB!  Enkelte av spørsmålene tar utgangspunkt i fagbegreper du ikke finner i den forenklede utgaven av læreboka. 

    To kalde og skittne hender klamrer seg til et rødt Cocca-Cola beger i papp. Personen har på seg en strikkegenser som det har begynt å samle seg snekrystaller på.
  • Årsplan

    Fokus Samfunnskunnskap

    Innholdspakke

    Årsplan

    Her finner du tre ulike årsplaner; én temabasert, én som følger bokas kronologi og én som passer i valgår.

  • Ungdom og påvirkning

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Lar du deg påvirke av reklame i sosiale medier?

    Oppgaven under er todelt. Først skal du ta stilling til påstanden under. Deretter skal du i gruppe med tre andre diskutere fire spørsmål. Læreren deler dere inn i grupper og gir hver av dere én av de fire oppgavene under. Du skal forberede deg på «din» oppgave, før du presenterer den for de andre på gruppa og åpner opp for diskusjon. Bruk dialogduken til å notere deg de viktigste punktene fra gruppediskusjonen.