Hopp til hovedinnhold

Søk

2509 treff

  • Eksperimentelt

    Kjemi 1–2

    Video

  • Kjemi 2

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Nanoteknologi – hva er det?

    Nanomaterialer er små partikler som har unike strukturelle, optiske og kjemiske egenskaper. De brukes i for eksempel maling, klær, sportsutstyr, kosmetikk og elektronikk. 

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Demonstrasjonsforsøk

    Kjemi 1–2

    Video

  • 2 Likevekter og løselighet

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    2 Likevekter og løselighet

    Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer.   Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.  Her finner du forsøk og oppgaver fra kapittel 2. I tillegg finner du fullstendige løsninger på oppgavene og interaktive quizer.   Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene nederst på denne siden.  

    Kjemi2_kap2_collage_04_web.jpg
  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    4.1 Katalysatorer – «elefant-tannpasta»

    Hensikt For å illustrere effekten av å tilsette en katalysator kan vi bruke den klassiske «elefant-tannpastaen», der KI fungerer som en katalysator for nedbrytingen av H 2 O 2 til H 2 O og O 2 .

  • Laboratorieteknikker

    Kjemi 1–2

    Video

  • Laboratorieteknikker

    Kjemi 1–2

    Video

  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    2.3 Kompleksdanning

    Hensikt Demonstrasjonsforsøket viser utskifting av ligander i et kompleks.

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Salt: Salt og is

    Speilglatte veier skaper trafikkaos og farlige situasjoner for gående, syklister og billister. For å unngå dette saltes veiene store deler av vinteren. 

  • Undervisningsopplegg med film

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Plast og polymerer

    Frappucinos, milkshake, juice og andre to go-drikke kommer typisk i en plastkupp. Koppen er som regel gjennomsiktig, har stor styrke og stivhet. Koppen kan for eksempel være laget av plasttypen polyetylentereftalat, også kalt PET.

  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Halloween

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Draw a monster

    Tegn og skriv om et monster til Halloween.

    Thumbnail.
  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

  • Forsøksbeskrivelser

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    1.1 Hydrater

    Hensikt Demonstrasjonsforsøket viser at hydrater inneholder krystallvann, som kan frigis ved oppvarming. Ved kontakt med vann trenger vannet inn i krystallstrukturen igjen og danner hydratet.

  • Aktivt klasserom

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Aktivt klasserom

    Det er viktig å ikke sitte stille ved pulten hele tiden. Her finner du en samling med undervisningsopplegg som kan aktivere elevene dine. Undervisningsoppleggene kan lett tilpasses andre tema.

  • Aktiviteter

    Kjemi 1–2

    Artikkel

    Silent discussion

    Bruk denne aktiviteten til refleksjon og utforsking. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, det gir elevene litt tid til å tenke før de svarer.