Fag
Trinn
- 10. trinn (10)
- 8. trinn (10)
- 9. trinn (10)
- 5. trinn (7)
- 6. trinn (7)
- 7. trinn (7)
- 1. trinn (6)
- 2. trinn (6)
- 3. trinn (6)
- 4. trinn (5)
- Vg1 (3)
- Vg2 (3)
- Vg3 (3)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lucy Hermoza (52)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Ukjent Forfatter (21)
- Ane Stavrum (18)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Mette Haraldsen (10)
- Demian Vitanza (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
Nøkkelord
10 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En hustavleHer kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet En hustavle av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Du må ikke soveHer kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.Her kan du lese diktet Du må ikke sove av forfatteren Arnulf Øverland.
-
Til forberedelse: Krig og konflikt
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina.
-
Myter og eventyr
Biblioteket
Artikkel
Eventyr for alleEventyr for alle er en serie på 10 kjente og kjære eventyr fra hele verden, gjenfortalt på en engasjerende og lettfattelig måte.
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.
-
Velkommen til Matemagisk 5–7
Matemagisk 5–7 Bokstøtte
Artikkel
Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!