Hopp til hovedinnhold

Søk

5 treff

  • Til forberedelse: Krig og konflikt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kunne det skje?

    Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. 

    24. februar 2022, Kyiv, Ukraina: Ukrainske brannmenn reagerer på et rakettangrep på en boligbygning som ble angrepet av russiske militærstyrker under invasjonen nær Kyiv.
  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan kunne det skje?

    Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina. 

    24. februar 2022, Kyiv, Ukraina: Ukrainske brannmenn reagerer på et rakettangrep på en boligbygning som ble angrepet av russiske militærstyrker under invasjonen nær Kyiv.
  • Myter og eventyr

    Biblioteket

    Artikkel

    Eventyr for alle

    Eventyr for alle er en serie på 10 kjente og kjære eventyr fra hele verden, gjenfortalt på en engasjerende og lettfattelig måte.

  • Velkommen til Matemagisk 5–7

    Matemagisk 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?

    Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.