Fag
Trinn
- 10. trinn (15)
- 8. trinn (15)
- 9. trinn (15)
- 5. trinn (4)
- 6. trinn (4)
- 7. trinn (4)
- 1. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (3)
- Vg1 (1)
- Vg2 (1)
- Vg3 (1)
Forfatter
- Anne Tveit (90)
- Liv Guldal (87)
- Lucy Hermoza (52)
- Lars Gunnar Lingås (45)
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Cathrine Borchsenius (28)
- Henrik Ibsen (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Ane Stavrum (18)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Mette Haraldsen (10)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
Nøkkelord
17 treff
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En drømHer kan du lese diktet En drøm av forfatteren André Bjerke.Her kan du lese diktet En drøm av forfatteren André Bjerke.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Det hasterTenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?Tenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?
-
Les om det å vokse opp
Fabel 8–10
Litterær tekst
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Til forberedelse: Krig og konflikt
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler.
-
Uke 6
Tverrfaglig 8-10
Litterær tekst
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina.
-
Velkommen til Matemagisk 5–7
Matemagisk 5–7 Bokstøtte
Artikkel
Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!
-
Om Matemagisk
Matemagisk 8–10
Artikkel
Hvordan fremme utforskende samtaler i matematikk?Å bli god på å lede produktive helklassesamtaler er et kraftfullt verktøy for å lykkes med utforsking i klasserommet. Gjennom samtalene ønsker vi å få tak i elevenes tenkning, deres resonnementer og ideer. Å lede denne type samtaler er utfordrende, men øvelse gjør mester!
-
Terminprøver høst 23
Terminprøver 8-10
Artikkel
Terminprøve 10. trinn høst 2023Her finner du filene tilknyttet høstens terminprøve i matematikk. Du kan velge mellom en fleksibel variant og en tradisjonell variant. Les mer om forskjellen i artikkelen.
-
Terminprøve 9. trinn vår 2023
Terminprøver 8-10
Læringsløp
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Terminprøve 10. trinn vår 2023
Terminprøver 8-10
Læringsløp
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
8-10
Innhold under utvikling
Artikkel
Samskriving som metode og vurderingsformHva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.
-
Terminprøve 10. trinn vår 2023
Terminprøver 8-10
Læringsløp
Det hasterTenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?Tenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?
-
Forberedelsesmateriale 8. trinn
Terminprøver 8-10
Læringsløp
På jorden et sted
-
Terminprøve 8. trinn vår 2023
Terminprøver 8-10
Læringsløp
UngdomsfødselHva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?
-
Forberedelsesmateriale 10. trinn
Terminprøver 8-10
Læringsløp
En handelsreisendes liv– et barnerim for de (ikke helt) voksne