Fag
- Norsk (5144)
- Engelsk (4633)
- Matematikk (3382)
- Naturfag (1336)
- KRLE (1097)
- Tverrfaglig (858)
- Religion og etikk (842)
- Samfunnsfag (811)
- Tysk (639)
- Spansk (559)
- Psykologi (483)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Sosialkunnskap (213)
- Kjemi (193)
Trinn
- 8. trinn (2217)
- 10. trinn (2212)
- 9. trinn (2212)
- Vg2 (1922)
- 5. trinn (1381)
- 6. trinn (1381)
- 7. trinn (1381)
- Vg1 (1154)
- Vg3 (972)
- 1. trinn (859)
- 2. trinn (859)
- 3. trinn (846)
- 4. trinn (846)
Forfatter
- Nils H. Korsvoll (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Helle Aarnes (1)
- Kereen Getten (1)
- Tormod Lien (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (77)
- demokrati og medborgerskap (70)
- Folkehelse og livsmeistring (62)
- KRLE (57)
- reflektere (39)
- engelskspråklige land (38)
- samtale (37)
- English speaking countries (35)
- bærekraftig utvikling (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- utforsk (29)
- UK (28)
- skrive (26)
- Storbritannia (25)
- kildekritikk (21)
3110 treff
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
EneveldetDette bør du kunne om eneveldet.
-
Interaktive tester
Grunnbok i historie
Artikkel
Vikingferder og kulturmøterDette bør du kunne om vikingferder og kulturmøter.
-
Kildeoppgave: Gutenbergs oppfinnelse – et viktig steg mot informasjonssamfunnet
Grunnbok i historie
Læringsløp
KilderHvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.Hvis du vil vite mer kan vi anbefale disse kildene, som vi har brukt i arbeidet med teksten.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
SpeeddateOppgaven kan brukes til å øve til en prøve, repetisjon av fagstoff, jobbe med oppgaver sammen (da kan de sitte og skrive) eller diskutere for og imot en påstand.
-
Til lærer
Psykologi 1–2
Artikkel
Fluesmekkeren – om kommunikasjonDenne metoden egner seg godt til repetisjon eller øving til en prøve/vurdering. Her finner du aktuelle spørsmål og svar tilpasset kapittel 4 Hvordan kommunisere ?
-
Perspektiver
Grunnbok i historie
Artikkel
Et samfunn for alle?Målsettingene for gjenoppbyggingen av landet etter krigen ble langt på vei nådd. Demokratiet ble gjeninnført, næringslivet kom på fote igjen, og den økonomiske veksten gjorde det mulig å bygge ut velferdsordninger for de aller fleste. Det kan se ut som om samfunnsutviklingen i 1950- og 1960-årene bare var preget av samarbeid og harmoni.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Årsplan
Arena 1–4
Innholdspakke
ÅrsplanHer finner du forslag til årsplaner for Arena 1–4. De er basert på kapitlene i boka. Ønsker du heller å planlegge innholdet digitalt? Da kan du bruke planleggingsverktøyet vårt. Her har vi laget forslag til planer til alle fag og trinn, og med alt relevant innhold fra Aschehoug Univers lenket direkte opp til hvert enkelt tema. Du kan selv justere planene våre eller lage dine helt egne planer.
-
IKKE FERDIG Spise sammen
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Mat!Tekst i mat og helse
-
Velkommen til burgerskolen!
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Hva er en hamburger?Hvilket land kommer hamburgeren fra? Og heter matretten egentlig hamburger eller burger? Utforsk hamburgerens historie og hva som kjennetegner matretten. Hva finner dere ut?
-
Oppskrifter
Mat og helse 1–7
Artikkel
GuacamoleFinn fram ingrediensene, og les framgangsmåten før du starter.
-
Næringsstoffer
Mat og helse 1–7
Læringsløp
NæringsstofferVi har tre store grupper av . Det er fett, karbohydrater og proteiner. Alle disse trenger du å få i deg i løpet av en dag. Men hvordan vet du hvilke matvarer som har mye av disse næringsstoffene? Og hva er egentlig forskjellen på karbohydrater, fett og proteiner?
-
Velkommen til burgerskolen!
Mat og helse 1–7
Læringsløp
Velkommen til burgerskolen!Har du noen gang smakt en saftig og god burger? Hvilken type burger var det? I dette temaet skal du gjennom å bli bedre kjent med matretten burger, lære hva mat og drikke gjør for kroppen vår og hvilken næring som finnes i ulike matvarer. Du skal også få lage smakfulle og fristende burgere!
-
Burgerskolen
Mat og helse 1–7
Artikkel
Mat - drivstoffet til kroppen!Hva gjør kroppen i løpet av en dag? Hva trenger kroppen for å kunne gjøre det den gjør? Les overskriften. Hva betyr det at maten er drivstoffet til kroppen, tror dere?
-
På bærtur
Mat og helse 1–7
Læringsløp
UteskoleTekst i læringsløpet "På bærtur"Tekst i læringsløpet "På bærtur"
-
Mat fra hele verden
Mat og helse 1–7
Artikkel
Mat jorda rundtHele klassen samler oppskrifter på retter fra hele verden. Velg én rett du har lyst til å lage, og lag den til dem du bor sammen med. Ta bilder og skriv om prosessen og hvordan det smakte. Til slutt finner du tre interessante fakta om landet matretten kommer fra.
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?