Fag
- Norsk (4268)
- Matematikk (2540)
- Engelsk (2520)
- Spansk (1492)
- Tysk (907)
- Tverrfaglig (872)
- KRLE (850)
- Religion og etikk (744)
- Psykologi (497)
- Samfunnsfag (348)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (277)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Sosialkunnskap (213)
Trinn
- 1. trinn (977)
- 2. trinn (977)
- 3. trinn (964)
- 4. trinn (964)
- 10. trinn (940)
- 8. trinn (940)
- 9. trinn (940)
- Vg2 (324)
- 5. trinn (279)
- 6. trinn (279)
- 7. trinn (279)
- Vg1 (273)
- Vg3 (83)
Forfatter
- Stine Karin Heiseldal (4)
- Line Engstrøm (3)
- Anne Céline Ruel Mjåland (2)
- Anne-Celine Ruel Mjåland (2)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
1301 treff
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: AtferdsteoriDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Silent discussion: RusmisbrukBruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: MenneskerettigheterEtter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Loop om menneskerettigheterHensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Filosofiske samtalerAktualitetssak om Filosofiske samtaler
-
Vekt
Store spørsmål 8–10
Læringsløp
VektLæringsløp i temaet VektLæringsløp i temaet Vekt
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Jul i Aschehoug UniversAktualitetssak om juleinnhold.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Marginalisering og utenforskapElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Dialogduk: SamlivDette er en fin repetisjonsoppgave som får aktivisert alle i klasserommet.
-
Å bruke variabler
Store spørsmål 8–10
Læringsløp
Tegn en firkantOppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".Oppgave fra læringsløpet "Å bruke variabler" i temaet "Programmering".
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialkunnskapHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Barn og unges oppvekstElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Kapittelpresentasjoner
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
KapittelpresentasjonerHer finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.