Hopp til hovedinnhold

Søk

27 treff

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Før øya synker – California

    HVOR: California. USA

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Ungdomsfødsel

    Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?

    En ung gutt uten klær, med et usikkert ansiktsuttrykk og unaturlig store føtter, står i et stort skjell under vannet. To menneskelignende, vennlige havvesener puster henholdsvis liv i han og tilbyr han klær fra hver sin side.
  • Karens jul: naturalistisk novellekunst

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Før øya synker – Kiribati

    HVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Sjur Gabriel (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Sjur Gabriel av forfatter Amalie Skram.Her kan du lese et utdrag av  Sjur Gabriel av forfatter Amalie Skram.

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Karens jul

    Her kan du lese novellen Karens jul av forfatteren Amalie Skram.Her kan du lese novellen Karens jul av forfatteren Amalie Skram.

  • Les om det å vokse opp

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Ungdomsfødsel

    Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?

    En ung gutt uten klær, med et usikkert ansiktsuttrykk og unaturlig store føtter, står i et stort skjell under vannet. To menneskelignende, vennlige havvesener puster henholdsvis liv i han og tilbyr han klær fra hver sin side.
  • Uke 6

    Tverrfaglig 8-10

    Litterær tekst

    Ungdomsfødsel

    Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?Hva forbinder du med ordene fødsel og ungdomstid ?

    En ung gutt uten klær, med et usikkert ansiktsuttrykk og unaturlig store føtter, står i et stort skjell under vannet. To menneskelignende, vennlige havvesener puster henholdsvis liv i han og tilbyr han klær fra hver sin side.
  • Julestemning

    Tverrfaglig 8–10

    Artikkel

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.

  • Tekster om natur

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Før øya synker – California

    Hazel, Miko og Isaac saksøker den amerikanske staten for med vilje å overse farene ved klimaendringene. På en reise til California slipper ungdommene så vidt unna den største skogbrannen i Californias historie.

    En bred bilvei går gjennom dette noe kuperte og øde landskapes som kalles Golden Hills Road i California i USA.
  • Tekster om natur

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Før øya synker – Kiribati

    Les Før øya synker av Teresa Grøtan. HVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn

    Et tradisjonelt hus, en bwia, ved strand i Kiribati. Huset er bygget i stolper og dekket med stråtak. Står på stolper i enden av en brygge
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2024

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i våpenindustrien

    Serien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig. 

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i undervisning

    Kunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Arbeid og kompetanse

    Den industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2023

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Muligheter og utfordringer med KI

    Med tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: «Deepfakes»

    «Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Sosiale medier

    I forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport  som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.